Széles színterű designer monitor Thunderbolt 3 porttal: BenQ PD3220U

A PD jelölés a BenQ monitorok esetében a DesignVue designer családot jelenti. Ennek a 4K-UHD felbontású modellnek is ez a fő rendeltetése, ámbár más célra is használható. A 32”-es változat mellett van egy kisebb „testvére” is, a PD2720U. Mindkét készülék járt nálunk, de a részletes tesztet a 32”-es modellen végeztük. Ezután azonban közelebbről szemügyre vettük a kisebb modellt is, és a különbségekre – tesztünk végén – felhívjuk a figyelmet.   

Főbb gyári adatok

  • Panel típusa: AUO AHVA IPS, 10-bites
  • Méret és natív felbontás: 31,5”, 4K-UHD (3840 x 2160 pixel)
  • Háttérvilágítás: WLED
  • Fényerő: max. 350 cd/m2 (tipikus érték)
  • Kontrasztarány: 1300:1 (tipikus érték)
  • Színtér-lefedettség: 100% sRGB/Rec.709/DCI-P3/Adobe RGB, egyedi gyári kalibrálási jelentéssel
  • HDR minősítés: VESA DisplayHDR 400
  • Válaszidő: 5 ms GtoG
  • Betekintési szög: 178/178 fok (CR ≥ 10)
  • Csatlakozók: Thunderbolt 3 (4K videó, adat, 85 W táplálással), Thunderbolt 3 (4K videó, adat, 15 W táplálással), 2 x HDMI 2.0, DisplayPort 1.4, USB hub (3 x USB 3.1 downstream, 1 x USB 3.1 upstream), USB-C (adat), mini-USB (Hotkey Puck G2), audiokimenet (fejhallgató)
  • Hangszóró: 2 x 2 W
  • Méretek: 627,6/477,6 x 714,8 x 185,8 mm (150 mm magasságállítás)
  • Össztömeg: 10,4 kg

Design, csatlakozók, kezelés

A mai trendeket követve ez a monitor egyfelől mutatós, a képernyő mind a négy oldalán „keret nélküli” (bár a hasznos képtartalomnak megvan a szegélye), másfelől – ami az állványoszlopot és a talpat illeti – minimalista kivitelű, a funkcionalitást részesíti előnyben.

A képernyő állíthatósága minden elvárást teljesít: a magasságállítás tartománya 150 mm, a döntés -5…+20 fok, az elforgathatóság vízszintesen ±30 fok, függőlegesen 90 fok (portrait állásba).

Csatlakozókban a monitor kivételesen gazdag, de az igazán meglepő az, hogy mindjárt 3 db USB-C portot találunk rajta (az USB-C csatlakozóról lásd A csatlakozók leendő királya? című írásunkat), kettőt alul, egyet jobb oldalon. Ezek közül a két alsó Thunderbolt 3-as csatlakozó (közismerten a Thunderbolt 3 protokoll az USB-C fizikai csatlakozót használja). A Thunderbolt 3 maximális átviteli sebessége 40 Gbps, ami 60 Hz mellett több mint elegendő a 4K-UHD/10 bit/RGB 4:4:4 bemeneti jel továbbításához. Erre a monitor második leggyorsabb interfésze, a DisplayPort 1.4-es is alkalmas, míg a 2 db HDMI 2.0-ás port bármelyike esetében a színmélység 8 bitre csökken (vagy pedig a színformátumot kell komponensre „redukálni”). A HDMI és a DisplayPort újabb verzióiról olvasóink A HDMI, a DisplayPort és az adatátviteli korlátok c. cikkünkből tájékozódhatnak.

Megjegyzendő még, hogy az egyik Thunderbolt 3 port max. 85 W tápláló teljesítményt is kiad egy ennél nem nagyobb teljesítményigényű laptop számára. Vagyis ez a port egyszerre látja el el az adat-, a video- és a tápcsatlakozó szerepkörét. A másik TB port „csak” 15 W teljesítményt ad ki, de rajta keresztül megvalósítható a daisy chaining. A harmadik USB-C port nem Thunderbolt 3, hanem USB 3.1 interfész „hordozója”, és csak adatbeviteli feladatot lát el (USB flash drive, USB kamera stb.).

A többi csatlakozó szöveges leírást mellőzzük (ez alól kivétel a mini-USB, amelynek rendeltetéséről alább írunk), inkább bemutatunk egy csatlakoztatási sémát, amely egyszerűen, de hatásosan érzékelteti a rengeteg csatlakoztatási lehetőséget.

Ha valamit a fentieken kívül még külön ki kell emelni (bár ez igazából már a kezelés fejezetbe tartozik), akkor az a mini-USB porton keresztül csatlakoztatható Hotkey Puck G2, amelynek elődjével OSD Controller néven az SW2700PT tesztje alkalmával találkoztunk. Ez tulajdonképpen egy korong alakú vezetékes távvezérlő, amely ezúttal még elődjénél is ügyesebben tudja kiváltani az OSD menüben való barangolást, továbbá bizonyos funkciók és beállítások villámgyors kiválasztását.

A Hotkey Puck G2-nél a korong közepe kiegészül egy csonkakúppal, amelynek palástja  forgatható (Controller Key Dial), és a tetejét egy gomb zárja le. Ezzel a gombbal és a forgatható palásttal/tárcsával (és még a korongon található visszalépés gombbal) villámgyorsan mozoghatunk a menükben és almenükben, és a szükséges funkciókat és beállításokat kiválaszthatjuk.

Ha a gombbal nem lépünk be az OSD menübe, akkor a forgatással a fényerő, a kontraszt vagy a hangerő valamelyikét szabályozhatjuk. A korong három számozott gombjához (Controller Key 1, 2, 3) pedig olyan funkciókat rendelhetünk hozzá, mint a színmód, a bemenetválasztás, a DualView, a KVM Switch (lásd később) vagy a némítás funkció. A három pöttyel jelölt gomb (Rotation Key) arra való, hogy ismételt megnyomásával elérjük az éppen kívánt beállításokat. A hozzárendelések az OSD-n keresztül is elérhetők és megváltoztathatók.

A fent említett választható funkciókon belül három kiválasztott tétel hozzárendelhető a két „hagyományos” nyomógombhoz is a monitor hátulján, a jobb alsó sarokban (Custom Key 1, 2). Ugyanitt van az egyébként jól bevált és nagyon könnyen kezelhető joystick (5-way Controller) is a menüben való navigáláshoz és az opciók kiválasztásához (ha mégsem a Hotkey Puck G2-est akarjuk használni), továbbá a be/ki kapcsolás gombja:

Maga az OSD menü kellőképpen összetett, hiszen a PD3220U sokféle funkciót és beállítást kínál, amelyek némelyikéről részletesebben is fogunk beszélni. Például csak a színmódok al-al menü (Color Mode) 12-féle választható gyári színbeállítást tartalmaz (DCI-P3, Display P3, HDR, sRGB, Adobe RGB, Rec.709, CAD/CAM, Animation, Low Blue Light, Darkroom, M-book, DICOM, plusz a felhasználó által állítható User módot.

Ez utóbbi módban (egyedüliként) külön állítható az alapszínek és a másodlagos színek Hue (színezet) és Saturation (telítettség) jellemzője, és emellett az RGB arányok változtatásával a színhőmérséklet is. Így – bár nem egy teljes CMS-ről van szó, „hardveresen” is (vagyis csak a monitor kezelőszerveivel) szabványoshoz, nevezetesen a DCI-P3-hoz közeli állapotba hozható a készülék. A belső színpontok és a teljes szürkeskála azonban egy hatékony kalibráló szoftverrel állítható be pontosan, ha pontosságon az észlelési határokon belüli pontosságot értjük.

User módban az RGBCMY alapszínek/másodlagos színek színezete és telítettsége külön-külön állítható

Néhány paneljellemző

Mint az adatlapról látható, 4K, 10-bites IPS panelről beszélünk, amely hibátlanul hozza az elvárható minőséget. A panel natív színtere széles, nevezetesen a DCI-P3-hoz közeli, mint ahogy az első tájékozódó méréseinkből kiderült. (A DCI-P3 leírása itt olvasható: „Mozis” DCI-P3 színtartomány a PC-monitorokon.) Reset után HDMI bemenetről mérve a következő eredményt kaptuk:

A monitor mért natív színtartományát a piros háromszög mutatja. A zöld háromszög az sRGB, a lila pedig az Adobe RGB referencia-színtartomány határait mutatja. Az sRGB lefedettsége 100%-os, a DCI P3-é kb. 95%, az Adobe RGB-é 87%. Némi tapasztalattal ránézésre látható, hogy a mért natív színgamut a DCI-P3 referenciát közelíti a leginkább

Az IPS panel glow-ja (mint nemkívánatos, de kiküszöbölhetetlen jelenség) és a nagy betekintési szög (ami viszont nagy előny) itt is megvan, mint a hasonló mai IPS paneleknél. A minden LCD panelnél többé-kevésbé jelentkező fényszivárgás itt is megjelenik. Egy teljes sötétségben készített fotón ezt megörökítettük, de messzemenő következtetést nemigen vonhatunk le belőle, mivel még ugyanennek a modellnek egy másik példánya is ettől eltérő lehet.

„Fekete” jellel meghajtva a monitort, a panel fényszivárgása ezt a képet mutatja

Érdemes még megvizsgálni a képernyő homogenitását vagy „uniformitását”, ami fehér képfelület 9-pontos mérésével azt mutatja meg, hogy mennyire egyenletes vagy nem egyenletes a fényerő (fénysűrűség) eloszlása adott névleges fényerő mellett, illetve milyen változásokat mutat a színhőmérséklet a képernyő más-más pontjain.

Felső ábra: a fénysűrűség változása a képernyő felületén (a 0%-hoz kb. 150 nit tartozik). Alsó ábra: a színhőmérséklet változása ugyanilyen névleges fényerő mellett. Ez utóbbi kiemelkedően jó eredményt mutat, a fénysűrűség uniformitása azonban lehetne egy fokkal jobb

A PD3220U anti-glare bevonatáról a specifikáció semmit nem mond, azonban tekintettel arra, hogy egy 4K felbontású designer monitorról van szó, abból indultunk ki, hogy a kontúrélesség nem szenvedhet csorbát egy diffúz matt felület kialakításával – amely egyébként, ha csak a tükröződésmentesítést nézzük, előnyös volna. A felület valóban nem teljesen matt, de jóval közelebb áll a matthoz, mint az anti-glare mentes fényes képernyők felületéhez. Ugyanakkor – mint sok más nagy felbontású mai IPS panelnél – sikerült megtartani a 4K-hoz méltó kontúrélességet. Az anti-glare és anti-reflection bevonatokról lásd A képernyő fényvisszaverésének csökkentése című cikkünket.

DualView és KVM Switch funkciók

A DualView funkció a képernyőt megfelezi, de nem azért, hogy két munkafelületet alakítson ki (mint a Picture by Picture, amely szintén elérhető ezen a monitoron). A DualView azt teszi lehetővé, hogy a képmező két feléhez két különböző színmódot lehessen hozzárendelni, és így pl. ugyanazt a képet kétféle színtérben összehasonlítani. A képernyő egyik fele a Color Mode alatt kiválasztott beállítás szerint működik, a másik felére érvényes színbeállítást pedig a DualView pont alatt választhatjuk meg. Ez a funkció nem sok monitoron található meg, ezért tartjuk érdemesnek arra, hogy megemlítsük.

Talán izgalmasabb a KVM Switch funkció (a KVM jelentése „keyboard, video and mouse”), amely nem mai találmány, csak régebben egy különálló hardverrel lehetett megvalósítani, míg esetünkben be van építve a monitorba. A KVM Switch rendeltetése általánosságban, hogy két vagy több számítógép között tudjunk váltani ugyanazon perifériák csatlakoztatása céljából. A PD3220U esetében (és manapság általában) tipikusan egy notebookot és egy asztali PC-t szeretnénk ugyanazzal a billentyűzettel és egérrel kezelni, egy vagy két monitoron.

A specialitás az, hogy ennél a monitornál a Thunderbolt 3 kiemelt szerepe miatt az egyik forrás a Thunderbolt 3 kábellel csatlakoztatott laptop, a másik pedig választhatóan DisplayPort-on vagy az egyik HDMI-n csatlakoztatott asztali gép, amelyet a KVM Switch működtetéséhez a monitor upstream USB(B) portjához is csatolni kell egy USB kábellel. Ekkor ugyanazzal a billentyűzettel és egérrel használhatjuk mind a két számítógépet. Az előzetes hozzárendelés után az egyik Cystom Key-el vagy a Hotkey Puck G2-vel válthatunk a két forrás között:

Ez azonban csak az egyik konfiguráció a KVM Switch használatára. Egy másik lehetőség két számítógép, két monitor, és egy billentyűzet és egér használata. Egy harmadik pedig az a megoldás, amikor PD3220U monitorunk képernyőjét a PBP (kép a kép mellett) funkcióval kettéosztjuk, és az egyik (Thunderbolt 3) forrás képét az egyik felén, egy asztali gép képét (DP vagy HDMI kapcsolaton keresztül) a másik felén jelenítjük meg, a billentyűzet és az egér pedig itt is „közös”. Ezeket a változatokat a használati útmutató részletesen ismerteti.

Gyári színmódok. Lehetőségek User módban

A Mac-világhoz való közeledés nemcsak a Thunderbolt 3 interfész használatában érhető tetten (hiszen vannak Windows-t futtató laptopok is Thonderbolt 3/USB-C csatolófelülettel), hanem pl. abban is, hogy reset után az alapértelmezett gyári preset M-book névre hallgat. Ezen kívül, mint említettük, még 11 gyári preset plusz egy User mód található a színbeállítások listájában.

Az előnyben részesített színmódokról azonban sokat elárul a Hotkey Puck G2 három számozott vezérlőgombjának default színbeállítása: DCI-P3 (1-es gomb), sRGB (2-es gomb) és Display P3 (3-as gomb). A monitor által elsődlegesen megcélzott színtér kétségtelenül a DCI-P3 (D65 fehérponttal), illetve ennek 2,2-es gammájú változata, a Display P3. (A monitorhoz mellékelt gyári kalibrációs igazolás is erre a színtérre vonatkozik.) A későbbi mérések igazolták is, hogy ezt a színmódot szánta a gyártó a HDR igények kielégítésére (legalábbis, ami a színteret illeti). Az sRGB gyári emulációt „kötelezőnek” mondhatjuk, hiszen a mai napig ez a legelterjedtebb színszabvány az IT világban.

Persze adott esetben a többi gyári beállítás is fontos lehet (Rec.709, CAD CAM, Adobe RGB stb., a teljes listát lásd fentebb), ha az adott munka vagy adott tartalom megtekintése éppen ezek valamelyikét teszi szükségessé. A gyári presetek többsége azonban nem egészen pontos, a kalibráció/profilírozás a legtöbb esetben szükséges. Mivel beépített LUT-ra nem támaszkodhatunk, a kalibrálást a videokártya „bevonásával”, mérőműszerrel és kalibráló szoftverrel kell elvégeznünk. Egy ilyen szintű monitor használójának azonban feltételezhetően megvannak az eszközei a rendszeres kalibráláshoz.

Érdekes a monitor User módja. Itt megtaláljuk a színegyensúly (színhőmérséklet, RGB együttfutás) és a gamma hardveres beállításának lehetőségét, továbbá a natív kvázi DCI-P3 színtér alapszínei és kiegészítő színei színezetének és telítettségének változtatási lehetőségét (lásd a Paneljellemzők c. szakasz előtti ábrát), így a natív színtartomány határán a színpozíciók elég jól beállíthatók.

Felső ábra: kizárólag a monitor kezelőszerveivel való „ügyeskedéssel” User módban ilyen RGB együttfutást sikerült beállítani. Középső ábra: a megcélzott 2,2-es gamma megközelítése. Alsó ábra: a fehérpont és a színtartományt határoló alapszínek és másodlagos színek beállítása szintén sikeresnek mondható, bár a kék-zöld és a vörös-zöld szakaszon a mért pozíciók a P3 tartományon belül vannak (ezért nem lehet 100%-os a DCI-P3 lefedettsége)

Ám később az is bebizonyosodott, hogy a tartományon belüli színek ezzel a módszerrel pontatlanok maradnak, így csak a szokásos út járható a kalibrálásnál: a videokártya LUT-jának használata, és az ICC színprofil elkészítése a kiválasztott színtér illesztéséhez.

A fenti módon (látszólag elég jól) beállított User módban a belső telítetlen színek mérése számottevő eltéréseket mutat a referencia-értékekhez képest (különösen a zöld és a kék). Éppen ezek a hibák hozhatók helyre az ICC profil alapján történő korrekcióval

Fényerő, kontraszt

A fényerő és a kontraszt mérését egyrészt a változatlanul hagyott gyári színbeállításokban, másrészt kalibrálás után végeztük el, összesen ötféle színmódban (sRGB, Adobe RGB, Rec.709, DCI-P3, Display P39). Ezen felül megmértük a resetelt User módot is, natív és „kvázi-kalibrált” (csak a monitor kezelőszerveivel a DCI-P3-ra állított) állapotban.

Nézzük először a kalibráció előtti állapotot. A maximális fénysűrűség resetelt User módban mérhető, értéke 356,7 nit volt, ami picivel nagyobb a specifikációban szereplő 350 nitnél. A fekete fénysűrűsége ugyanebben a módban 0,2462 nit, így a statikus kontrasztra 1449:1 értéket kaptunk, ami szép teljesítmény egy IPS paneltől. A gyári presetek mért fénysűrűsége a következő volt: sRGB – 204,7 nit, Adobe RGB – 336,6 nit, Rec.709 – 270,7 nit, DCI-P3 – 51,7 nit, Display P3 – 205 nit. A statikus kontrasztarány rendre 844:1, 1374:1, 1381:1, 1397:1 és 832:1.

A kalibrálást a következő fénysűrűségi célértékekre végeztük el: 120 nit (sRGB), 160 nit (Adobe RGB), 120 nit (Rec.709), 48 nit (DCI-P3), 120 nit (Display P3). A kapott statikus kontrasztértékek: 831:1 (sRGB), 1350:1 (Adobe RGB), 1357:1 (Rec. 709), 1366:1 (DCI-P3), 830:1 (Display P3).

A Display HDR 400

A monitor a specifikáció szerint megfelel a VESA szerinti DisplayHDR 400 minősítésnek. Ezzel nem is lenne gond, csakhogy ez látványban nem sok pluszt hoz, ha a HDR10-es szabvány szerinti HDR jelet szeretnénk megjeleníteni. Ez minden DisplayHDR 400 besorolással rendelkező monitorra vonatkozik, ugyanis ebben a kategóriában nem követelmény a 20.000:1 nagy kontrasztarány, amit persze a háttérvilágítás lokális fényerőszabályozása (local dimming) nélkül nem lehet elérni vagy megközelíteni az LCD paneleknél. Márpedig a nagy kontrasztátfogás a HDR megjelenítés egyik pillére. A HDR10 1000 nites fényerő igényét (igaz, csak a képfelület 10%-án) sem tudják produkálni a 400 nit körüli csúcsfényerejű készülékek.

Némi vigaszt nyújthat, hogy a PD3220U 4K-UHD felbontása és natív színtere is „passzol” a HDR-hez, illetve felülmúlja a HDR10 követelményeit, hiszen a DisplayHDR 400 kategóriában a megkívánt színtartomány csupán a Rec.709/sRGB 95%-a. (A VESA HDR-kategóriáihoz hozzárendelt elvárásokat lásd a https://displayhdr.org/performance-criteria/ webhelyen.) Monitorunk ezt igencsak túlteljesíti, a DCI-P3 színteret kilencvenvalahány százalékban lefedi, holott még a DisplayHDR 1000-es kategóriában is csak 90% a követelmény. A 10-bites színmélység szintén megvan ennél a monitornál.

A monitor a színmódok között található HDR pont aktiválásával léptethető HDR üzemmódban. Mivel ehhez a hagyományos gammától eltérő PQ EOTF gradációs függvény tartozik, az egyéb beállítások jórésze kiszürkül a menüben. A HDR-t az operációs rendszerrel is engedélyeztetni kell, ami a Windows esetében csak a 10-es verzióban lehetséges. És természetesen a tartalomnak is HDR-nek (HDR10-nek) kell lennie, mert az ekkor érzékelhető metaadatok nélkül a monitor csak egy „HDR emulációt” hoz létre. Ha minden „stimmel”, akkor a készülék normál HDR üzemmódba kapcsol.

A HDR képet nézve az a furcsa helyzet áll elő, hogy a 10-bites színmélység és a széles színtartomány, és persze a 4K felbontás jóval szebb látványt nyújt, mint az átlagos (bár fényerőben hasonló) LCD monitorok, de a teljes HDR élmény csorbul a kis kontrasztátfogás miatt.

A Sony ismert HDR10-es 4K klipjének (Camp) egy képkockája a PD3220U képernyőjén. Természetesen egy nem-HDR monitoron az olvasó nem azt fogja látni, mint amit bemutatni szeretnénk, de a kép valamennyit talán érzékeltet a HDR jellegéből

Kalibrálás, profilírozás

A monitor saját kezelőszerveivel való „kalibrálása” ennél a monitornál az összes gyárilag előbeállított módban a választott fénysűrűség (fényerő) és kontraszt (amelynek átállítására a legritkább esetben van szükség) beállítását jelenti az általunk preferált értékre. Csak a User mód engedi meg a színhőmérséklet állítását az R-G-B arányok változtatásával, plusz a színezet és a telítettség szabályozását, és ezzel a szélső R,G,B,C,M,Y színpozíciók közelítő beállítását. Sajnos a gyári beállítások, mint a legtöbb esetben, most sem voltak eléggé pontosak ahhoz, hogy a készüléket (designer monitorról van szó!) a dobozból kivéve, kalibrálás nélkül használhassuk.

A User mód, ha a kezelőszervekkel megpróbáljuk valamelyik referenciához igazítani, látszólag önmagában is jó eredményt ad, de a valóságban a színtartomány belső színei pontatlanok maradnak (az eredményt fentebb szemléltettük). A videokártya kimeneti jele ez esetben érintetlen maradt, és ICC profil sem készült. Pusztán arra voltunk kíváncsiak, hogy a „magára hagyott” monitor mit tud. Persze műszert és szoftver (de csak a méréshez, nem a kalibráláshoz) itt is használnunk kellett. Tehát a „hagyományos” kalibrálást/profilírozást itt sem tudtuk megúszni. (A kalibrálás másképpen folyna, ha a monitornak lenne beépített 3D LUT-ja.)

Mint általában, ezúttal is egy koloriméterrel összekötött hatékony kalibrációs szoftver – ezúttal a CalMAN RGB – van a segítségünkre abban, hogy egyrészt a gammát és az RGB együttfutást, másrészt a színpozíciók pontosságát – különös tekintettel a színtartományon belüli színekre, be tudjuk állítani. A szürkeskála és a gamma korrekciójáról a videokártya LUT-ja, a színhelyességről pedig a szoftver által készített korrekciós ICC profil gondoskodik (a monitor natív színterének korlátai között). Ennek a szoftvernek a sajátossága, hogy korrekciós adatok betöltését nem az operációs rendszer, hanem a kalibrációs szoftverrel együtt kapott CalMAN Client 3 nevű utility végzi el.

A kalibrálást mind az öt kiválasztott módban elvégeztük, de olvasóinkat csak két példával fogjuk untatni: az sRGB és a DCI-P3 kalibrálásának eredményével. A Display P3 referencia csak abban különbözik a DCI-P3-tól, hogy a megcélzott gamma 2,6 helyett 2,2, a fénysűrűség pedig a moziban használatos 48 nit helyett szabadon megválasztható (a DCI-P3 eredeti mozis változatában a színhőmérséklet is más, kb. 6300 K, a Display P3-ban, de újabban a DCI-P3 „házi” változatában is a fehérpont D65-ös, azaz 6500 K-es). Lássuk akkor először az sRGB-nél kapott fő adatokat:

Az sRGB emuláció kalibrálásának eredménye. A kalibráció előtti és utáni RGB együttfutás és színpozíciók összehasonlítása. A hibák teljes mértékben az észlelési határ alatt maradnak, a ColorChecker Classic hibáját dE = 0,68-ra, a szürkeskála hibáját 1,17-re sikerült csökkenteni. A megcélzott 120 nit fényerő helyett 120,6 nitet mértünk, ami elhanyagolható eltérés

A DCI-P3 kalibrálásakor szándékosan a videósok által használt ColorChecker Video-t, és nem a Classic változatát használtuk, amelynek színpontjai máshol vannak (bár ez a lényegen nemigen változtat).

A DCI-P3 kalibrálásának eredménye. A ColorChecker hibája itt dE = 0,9, a szürkeskála hibája dE = 0,79. A megcélzott fénysűrűség 48 nit, a kapott érték 47,8 nit. Az eredmény kiválónak mondható, annak ellenére, hogy a monitor natív színtere nem pontosan fedi a referenciát (a lefedettség kb. 95%-os), az alapszínek és a másodlagos színek pozíciói kissé eltérnek a szabványostól

A „kistestvér” PD2720U

A 27”-es változat tesztelésére megmaradt időt igyekeztünk jól kihasználni, és a fő különbségekre koncentráltunk. A külső felépítés csaknem azonos, kivéve, hogy a PD2720U képernyője nem mind a négy oldalán, hanem három oldalon „keretmenetes”. További külsődleges különbség, hogy a PD3220U-n oldalt található harmadik USB-C (USB 3.1-es) és harmadik USB 3.0 port ezen a készüléken nincs rajta, fejhallgató/hangszóró csatlakozó pedig átkerült a PD2720U alsó csatlakozófelületére. A két Thunderbolt 3 port szerencsére megmaradt. A csatlakoztatási lehetőségeket az alábbi ábra szemlélteti

A kisebb, de ugyanakkora felbontású képernyő mérete persze magával hozza – a tömeg változása mellett  (10,4 kg helyett 8,3 kg) – a pixelsűrűség növekedését 163 PPI-re (140 PPI helyett). Mint kiderült, a panel tulajdonságai is kissé mások, mint a nagytestvér esetében, aminek legfeltűnőbb jele, hogy a PD2720U natív színtere gyakorlatilag lefedi az Adobe RGB színtartományt (100%), ami nem elhanyagolható különbség (különösen a fotósok számára), és a DCI-P3 lefedettsége is egy hajszállal nagyobb (kb. 96%).

Egyébként a menürendszer ugyanolyan, a Hotkey Puck G2 itt is tartozék, a KVM Switch, DualView és egyéb extra funkciók itt is működnek, akárcsak a daisy chaining az egyik Thunderbolt 3 porton keresztül.

Mivel ennél a monitornál a natív színtartomány a mi méréseink szerint is lefedi az Adobe RGB színteret, a kalibrálást külön elvégeztük, és az ICC profilt létrehoztuk az Adobe RGB referenciához (160 nit fénysűrűséget megcélozva). Ennek a kalibrálásnak az eredménye látható az alábbi ábrán:

A PD2720U Adobe RGB kalibráció előtti és utáni állapotának összehasonlítása (szürkeskála, színpozíciók, fehérpont), 160 nit megcélzott fénysűrűséget választva. Beigazolódott a referencia-színtér 100%-os lefedettsége. Kalibráció után a ColorChecker Classic hibája dE = 0,79, a szürkeskála hibája 1,11. A mért fénysűrűség 159,3 nit

Végül vizuálisan is ellenőrizhető volt a fenti kalibráció megnyugtató eredménye:

Vizuális verifikáció. Felső két sor: a szürkeskála egy részének kalibrálás előtti és utáni képe (felül a kalibrálás előtti, alul a kalibrálás utáni állapot). A függőleges téglalapok alsó fele mutatja a célértékeket, a felső fele pedig a mérés eredményét. Alsó két sor: a színminták egy részének képe kalibrálás előtt és után. A hiteles ellenőrzéshez Adobe RGB-hez kalibrált monitoron kell nézni ezeket a képeket, de a kalibrálatlan állapot eltérései sRGB monitoron is megfigyelhetők

Összegzés

A PD3220U (és a PD2720U is) a BenQ DesignVue családjának új generációjába sorolható. A 4K-UHD felbontás, a választható képi módok sokasága, és a fejlett csatlakozók rendszere, továbbá a széles színtér és a HDR-kompatibilitása (megfelelőség a VESA DisplayHDR 400 minősítésnek) alkalmassá teszik a grafikai-tervezési, nyomdai előkészítési és fotós munkálatokra. Ez utóbbi területen a kistestvér PD2720U túltesz a 32”-es modellen, mivel natív színtartománya 100%-ban lefedi az Adobe RGB színteret. Mindkét monitornak van sRGB és Rec.709 emulációja, és mindkettő gyakorlatilag teljesíti a DCI-P3 (illetve kissé modosított változata, a Display P3) színkövetelményeit.

A csatlakozófelület a ma elérhető legkorszerűbb verziókat használja: HDMI 2.0, DisplayPort 1.4, Thunderbolt 3 (USB-C). Az egyik TB port 85, illetve 65 W tápláló teljesítményt is küld az erre alkalmas notebook felé. A másik TB port pedig akár 6, hasonló porttal felszerelt eszköz felfűzését (daisy chaining) biztosítja. Egy mini-USB porton keresztül pedig egy különösen praktikus tartozék kontrollert (Hotkey Puck G2) csatlakoztathatunk a monitorhoz, és gyakorlatilag az összes navigációs funkciót átvehetjük a kezelőgomboktól, beleértve bizonyos funkciók gyors elérést.

A monitorba integrált KVM Switch (keybord-video-mouse) lehetővé teszi két számítógép váltott kezelését ugyanazzal a billentyűzettel és egérrel, egy vagy két monitoron, vagy egyetlen monitor osztott felületein, a DualView funkció pedig az osztott képernyő két feléhez két különböző színteret tud hozzárendelni.

Kalibrálás/profilírozás után mindkét monitor hatékony és pontos eszköz a két- vagy többmonitoros munkához, a grafikai tervezés, a fotós munkálatok vagy a desktop publishing területén, sőt az animációkészítés, a videoszerkesztés és az orvosi képalkotás területén is.

A teszteléshez a Cédrus Számítástechnika Kft.-től kaptuk meg mindkét monitort. A készülékek most kerülnek az üzletekbe, így konkrét hazai árat még nem tudunk mondani. Az Amazon és a B&H a PD3220U-t 1990 dollárért, 27”-es testvérét pedig 1099 dollárért kínálja.

Értékelés

Ami tetszett

  • A 4K-UHD panel minősége
  • DCI-P3-at megközelítő natív színtér (a PD2720U esetében az Adobe RGB teljes lefedése is)
  • Sokféle gyári beállítás és emuláció (sRGB, Rec.709, Display P3, DICOM stb.)
  • A Hotkey Puck G2 kontroller
  • Fejlett csatlakozófelület, különös tekintettel a Thunderbolt 3-ra
  • Daisy chaining az egyik Thunderbolt porton keresztül
  • Ugyanazon billentyűzet és egér használata két számítógéphez (beépített KVM Switch)

Ami kevésbé tetszett

  • Kalibrálást igénylő gyári beállítások
  • Az Adobe RGB nem teljes lefedése a PD3220U esetében
  • A DisplayHDR 400 korlátozott HDR-megjelenítési képessége

Strongpulse

AJÁNLOTT
DESIGNER
MONITOR

Legyen Ön az első hozzászóló

Várjuk hozzászólását!

Az Ön email címe nem kerül nyilvánosságra.


*


Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .