Már nem vagyunk különösebben meglepve (és persze örülünk neki), hogy az idei évben az OLED gaming monitorok frissítési frekvenciája is eljutott a 360 Hz-es szintre, és több neves gyártó kínál a gamereknek ilyen monitorokat. Nemrégiben a Philips is kihozta a maga 360 Hz-es, 27”-es, QHD felbontású OLED-es modelljét, amelyet most alkalmunk volt a tesztasztalra állítani.
Főbb gyári adatok – Philips Evnia 27M2N8500
- Képernyő: 26,5”-es QD-OLED panel
- Képformátum: 16:9
- Natív felbontás: QHD (2560 x 1440 pixel)
- Fényerő: 250 nit (SDR), 450 nit (HDR), 1000 nit (HDR, 3%-os APL mellett)
- Kontrasztarány (tipikus): 1 500.000:1
- HDR: DisplayHDR True Black 400
- Válaszidő (GtoG): 0,03 ms
- Adaptív szinkron: Igen
- Színmélység: 10 bit
- Színtér lefedettsége: 98,5% DCI-P3, 147,5% sRGB, 118% Adobe RGB
- Betekintési szög: 178/178 fok (C > 10000:1)
- Frissítési frekvencia: max. 360 Hz (DP és HDMI bemenetről is)
- Beépített hangszóró: 2 x 5 W
- Méretek: 609,3 x 513,7 x 274,5 mm (állvánnyal együtt)
- Tömeg: 7,35 kg (állvánnyal együtt)
- VESA tartó: 100 x 100 mm
- Extra szolgáltatások: Ambiglow, StarkShadowBoost, Smart Sniper, Smart Frame, PBP és PIP, Multiview
Design, kezelés, csatlakozók
A sok fekete burkolatú és talpú monitor után üdítő látvány a fehér és a világosszürke kombinációja a képernyő szegélyén, a hátsó burkolaton és az állványon. A kábelrendező megoldás az állványoszlopon ugyan nem a legszerencsésebb, de kis ügyeskedéssel azért eligazíthatók a kábelek. Az oszlop tetején lévő fejhallgatótartó tartó a rendeltetésének megfelel, de nem túl praktikus, hogy a képernyő mögé kell nyúlnunk a hallgató használatakor.
Egy gamer monitornál szinte kötelező a színes RGB effekt világítás, természetesen LED-ek formájában. A Philips ezt a jól ismert Ambiglow (a televizióknál sok éve használt Ambilight utóda) formájában valósította meg a hátlapon, egy hosszú fénycsík és 18 db, a kerethez közel elhelyezett „fénypötty” elhelyezésével. Az Ambiglow külön almenüt kapott a tetszés szerinti beállításhoz, amibe beleértendő az is, hogy a képtartalomhoz vagy a hanghoz illeszthető.
A képernyő természetesen dönthető (-5…+20 fok), függőleges tengely körül elfordítható (±30 fok), és a magassága 130 mm-es tartományban állítható. A portrait helyzetbe állításra (pivot) nincs lehetőség.
A monitor bekapcsolása, a menütételek megjelenítése és a navigáció végtelenül egyszerű: a képernyő jobb hátsó sarkában található joy gombbal minden művelet elvégezhető.
Csatlakozók az ebben a kategóriában szokásos választékban állnak rendelkezésre: DisplayPort (1.4-es), 2 db HDMI (2.1-es), egy USB(B) upstream port, 2 db USB(A) downstream port (az egyik töltésre is alkalmas), és egy audio kimenet. Az USB portok 3.2 Gen 1 verziójúak, azaz 5 GB/s átvitelre képesek.
OSD, Evnia Precision Center
Az OSD menürendszer hét almenüt tartalmaz, és egy nyolcadik fülön léphetünk ki belőle. A struktúrában nagy meglepetések nincsenek. Az első helyen megjelenő, a képi mód kiválasztására szolgáló SmartImage almenü 10 lehetőséget kínál fel, köztük három dedikált game módot (FPS, Racing, RTS), és két tetszőlegesen konfigurálható Game beállítást.
Érdekesség, hogy sok más monitornál a „Standard” mód gyakran a natív állapot szinonimája, itt azonban a Standard/Color Space alatt tudunk választani a Native, az sRGB, az Adobe RGB és a DCI-P3 színtér közül. A színmérések kiindulópontja természetesen a Native beállítás, és ez itt nem azonos a Standard móddal.
A Game Mode almenüben nem a game módok szerepelnek (mint gondolhatnánk), hanem az adaptív szinkron, a célkereszt, a mesterlövész stb., tehát a játékot élvezetesebbé, simábbá tevő beállítások.
Érdemes megemlíteni, hogy mennyire sokféle védelmet lehet beállítani a Setup almenü OLED Panel Care pontjában. Nem kevesebb, mint nyolcféle eszköz áll rendelkezésünkre a képernyő beégés vagy retenció elleni védelmére (az alábbi képen a Thermal Protection nem látható, mert ehhez lejjebb kell görgetni a menüben). Ezek a funkciók ki- vagy bekapcsolhatók, illetve több fokozatuk van, kivéve a Pixel Refresh funkciót, amely bizonyos működési idő elteltéve automatikusan működni kezd, de kézzel is bármikor elindítható.
Amikor a monitor HDR jelet kap (vagy a Windowsban bekapcsoljuk a HDR-t), a SmartImage opciók gyökeresen megváltoznak, többféle HDR presetet kínálva, amelyek többségénél a fényerőt, kontrasztot tudjuk állítani, továbbá a fény és a szín egyfajta „erősítésére” mód van (Light Enhancement, Color Enhancement), de sem a színegyensúlyt, sem egyenként a színek telítettségét nem tudjuk változtatni. A HDR True Black pontban pedig (amely minden bizonnyal a DisplayHDR True Black követelményeknek megfelelő gyári beállítás) kivételesen semmilyen változtatási lehetőség nem jelenik meg.
Az OSD menüvel kapcsolatos további tudnivalók megtalálhatók a letölthető használati útmutatóban: https://www.documents.philips.com/assets/20241204/89e69ecb364441f6b696b23c00975bc7.pdf
Sok más gyártóhoz hasonlóan a Philips is kifejlesztette a saját segédszoftverét a könnyebb kezelhetőség és beállítás érdekében. Az Evnia Precision Center nevet viselő utility ingyenesen letölthető, és azon túl, hogy tényleg jóval egyszerűbb az egérrel való kattintgatás a nagyon ergonomikusan kialakított felületen, mint egy gomb nyomogatása és billentése, az OSD menütől csak néhány, nem túl jelentős dologban különbözik. Ilyen pl. a Smart Desktop funkció, amely az OSD-ben nincs benne, viszont ahhoz, hogy működjön, ezt a plugint külön le kell tölteni.
Képernyő
A panel – mint a specifikációból kiolvasható – 2560 x 1440 pixeles QD-OLED. A QD-OLED előnyeit, mint a széles színtér, az óriási (gyakorlatilag végtelen nagy) kontrasztarány, az extra alacsony pixel-válaszidő stb., már több más tesztünkben már ecseteltük, pl. itt.
A panelfelület fényes, ezért a direkt világítást nem szereti, viszont a kontúrélességnek előnyére válik. Ez esetleg szöveg megjelenítésekor lehet fontos, mert egyébként a QD-OLED szokatlan szubpixel-elrendezése miatt a Windows alatt elvileg a nagyon apró betűk kontúrélessége nem annyira acélos. Én azonban a teszt során azt tapasztaltam, hogy még a 6-pontos karakterek élessége is elfogadható volt.
Ezt a monitort ráadásul a játékosoknak, és nem a hosszan tartó statikus tartalmakkal járó kreatív vagy irodai munkát végzőknek tervezték (bár erre sem alkalmatlan), mindenesetre a tervezők minden lehetséges védelmet beépítettek az OLED panel védelméhez (lásd fentebb a nyolcféle OLED Care funkciót). A legfontosabb nóvum természetesen a 360 Hz-es maximális frissítési frekvencia, amit a gamerek nagy tetszéssel fogadhatnak, bár ekkora frissítés inkább csak a kompetitív játékhoz és a nagyon nagy fps-re képes játékokhoz kellhet. Na és persze elengedhetetlen a megfelelően izmos grafikus kártya is.
Nézzük most a panel színjellemzőit és egyéb fontos tulajdonságait! Mint mindig, a mérés a gyári beállítások visszaállításával kezdődik, a natív beállításból kiindulva (Standard/Native), amelyhez 2,2-es gamma és 6500 K színhőmérséklet tartozik – a gyártó szerint. Megmértük a színtartományt (gamut) és a szokásos standard színterek lefedettségét az xy színdiagramon, a tényleges gammát, és a ColorChecker Classic színeinek hibáit (a datacolor 24-mintából álló sorozata ezzel megegyezik, csak a sorrend kicsit eltérő):
A színtartomány (piros háromszög belseje) hatalmas, a lefedettség csaknem teljes. A gamma valamivel nagyobb a 2,2-nél (közelíti a 2,4-et), de ezen könnyen javíthatunk, ha a menüben 2,0-ra állítjuk az értéket. Az átlagos színhiba 1,73, és a maximális hiba is csak 2,51, ami nem gyakran fordul elő a monitorok natív színterében
Vizsgálatunk következő tárgya a homogenitás (uniformity), amit a fénysűrűség és a színhőmérséklet ingadozásának mérésével szoktunk ellenőrizni a panel felületén. Azt már megszoktuk, hogy az OLED képernyők sokkal jobb homogenitást mutatnak, mint az LCD képernyők (más kérdés, hogy ebből szubjektíve mennyit érzékelünk). Ennél a monitornál még a szokásosnál is kisebb eltéréseket mértünk a képernyő felületén:
A panel reszponzivitását és mozgás-visszaadását 960 pixel/s sebességgel mozgó UFO-k követő kamerás lefényképezésével vizsgáltuk 360 Hz frissítés mellett:
Ez a kép magáért beszél: a QD-OLED panel pixel-válaszideje (response time) és a magas frissítési frekvencián a mozgókép-válaszidő (MPRT) is minimális
HDR megjelenítés
Az Evnia 27M2N8500 teljesíti a DisplayHDR True Black 400-as VESA kategória követelményeit, 10% méretű fehér mintán a fénysűrűség 458 nit körüli (SDR-ben, teljes képernyős fehér mintán a maximális fénysűrűség 256 nit). Egyelőre az OLED képernyők a 400-600 nites határon nehezen tudnak átlépni, de természetesen a gyártók igyekeznek megtalálni a módját, hogy jó tone mapping algoritmussal optimálissá tegyék a megjelenítést.
A HDR10 és HDR10+ csúcsfényerő-követelménye ugyanis minimum 1000 nit, de a „tökéletes” HDR-hez 10.000 nit csúcsfényerő kellene (Dolby Vision). Ezek a HDR formátumok a hagyományos gamma helyett a PQ EOFT-et használják, amely abszolút jellegű, azaz a bemeneti jel kódtartományához fix fénysűrűség-értékeket rendel hozzá. A maximális kódértékhez (10 bites YUV színkódolású jelnél a 940-es kódhoz) a 10.000 nit tartozik. Emiatt minden „gyengébb” képességű képernyő esetében át kell skálázni a világosságjelet a kompromisszumos megjelenítés érdekében, ami maga a tone mapping. A HLG HDR esetében ilyen probléma nem merül fel.
Egyébként a többi fő HDR követelményt – az óriási kontrasztátfogást és a széles színteret – az OLED képernyők hozzák. Azt azért tegyük hozzá, hogy az „igazi” HDR színtere az ún. Rec.2020 (BT.2020) szabvány szerinti, amely jóval nagyobb, mint a jelenleg elérhető (vagy jól megközelíthető) P3-as tartomány. A HDR-ről egy részletes (igaz, néhány adatban frissítésre szoruló) részletes ismertető olvasható itt.
Az Evnia 27M2N8500 hatféle gyári HDR beállítást kínál, lásd fentebb, az OSD-ről szóló szakaszt. Mi ezek közül hármat választottunk ki közelebbi vizsgálatra, a HDR Game, a HDR True Black és a HDR 1000 Max. preseteket. Az utóbbi azzal tűnik ki a többi beállítás közül, hogy 3% méretű fehér mintán tudnia kellene az 1000 nit fénysűrűséget a specifikáció szerint. Ugyanis, mint látni fogjuk, és mint közismert, és az OLED képernyőkre különösen igaz, a mérőminta méretétől erősen függ az elérhető maximum. A HDR élmény szempontjából persze jól jön, hogy a kis méretű, nagyon világos képi elemek megjelenítésében egy OLED fényessége akár az 1000 nitet is elérheti. Példaként megmutatjuk, hogy hogyan változik a fénysűrűség a mérőablak méretétől függően a HDR 1000 Max. esetében:
Mit is mutat ez az ábra? A mért fehér téglalap mérete 2%-tól 100%-ig növekszik a képernyőn, a mérőszoftver pedig méri a fénysűrűséget. Világosan látszik, hogy a 2%-os felületen a fényerő 1000 nit fölötti, a teljes fehér képernyőn pedig 260 nit körüli, ami kb. megfelel a maximális SDR fénysűrűségnek
A HDR Game beállításban hasonló jellegű ez a karakterisztika, de a max. fénysűrűség valamivel kisebb, 920 nit körüli. Érdekes a HDR True Black beállítás is, amelyben a fényerő 2% és 10% között állandó, kb. 470 nit, és utána csökken kb. 260 nitre.
Tanulságos a PQ EOTF („gamma”) vizsgálata is. A mért gyári beállítások elég jól követik a standard karakterisztika menetét, persze amikor a bemeneti jel eléri a max. fényerőhöz tartozó értéket, akkor a görbe megtörik. A legjobb követést meglepetésre éppen a HDR 1000 max. esetében mértük (vigyázat, a mérés 10%-os fehér téglalapra vonatkozik!). A fénysűrűség görbéjén megfigyelhető, hogy a fénysűrűség csökkenése a kb. 60%-os jelértéknél kezdődik, tehát az átmenet itt sem hirtelen, hanem „roll off” jellegű:
A piros ellipszissel jelölt terület nem hibát jelez, hanem egy általában kívánatos átmenetet, ami mutatja, hogy a határolás nem hirtelen következik be ebben a kritikus tartományban. Valójában az elméleti töréspont után is lesznek még részletek a fehérben, azon az áron, hogy előtte elkezd csökkeni a fényerő. A HDR Game beállítás esetében szélesebb a „roll off” tartomány, így több részlet marad meg a fehérben
Ami a színtartományt illeti, a HDR gyári beállítások nem használják ki teljesen a monitor natív színterét, a P3 lefedettsége nem éri el a 98%-ot, az alapszínek kicsit kevésbé telítettek, mint amit a panel alapképességei lehetővé tennének. Ez a kis restrikció azonban nem sokat von le a szubjektív élményből, a színek így is „ütősek”, a hatalmas kontrasztátfogás meglátszik a képen.
Összegzés
Egy minden ízében a gamerek számára kialakított monitort volt alkalmunk tesztelni, kiemelkedően reszponzív QD-OLED panellel. A 360 Hz frissítési frekvencia mellett a mozgás-elmosódás gyakorlatilag nem észlelhető, az OLED-re jellemző elenyésző pixel-válaszidő pedig kisebb a legjobb TN LCD panelek válaszidejénél is.
A natív színtartomány óriási, mind a HDR, mind az SDR játékokhoz tökéletesen megfelel. A szokásos game funkciók – az adaptív szinkron, a célkereszt, a mesterlövész stb. – szintén megtalálhatók. A funkciók áttekintését megkönnyíti, és egyszerűsíti, gyorsabbá teszi a beállítást a monitorhoz letölthető Evnia Precision Center utility. A gyártó beépített egy sor védelmi lehetőséget a panel esetleges beégésének elkerülésére.
Az emulációs presetek (sRGB, Adobe RGB, P3) közel vannak a nevezett standard színterekhez. Előnyös, hogy ezekben a beállításokban a monitor nem szürkíti ki a fontos opciókat. A game presetek mellett találunk olyan képi módokat is, mint a Movie, a LowBlue Mode, az EasyRead vagy az Illustrator.
Az Evnia 27M2N8500 jelenlegi hazai bruttó fogyasztói ára kb. 360.000 Ft.
Értékelés
Ami tetszett
- Elegáns kivitel masszív állvánnyal
- Minőségi QD-OLED panel a szokásos előnyökkel
- Sokfunkciós, komoly panelvédelem
- Kiemelkedő reszponzivitás
- Jó HDR képességek, nagy számú HDR preset
Ami kevésbé tetszett
- HDR-ben kicsit alacsony maximális fényerő a 10%-os téglalapon
- A gyári HDR presetek nem használják ki a teljes natív színteret
- A fejhallgató számára kialakított tartó a képernyő mögött van
silverwolf
3 hét használat után csak a monitorpanel talphoz csatlakozását tudom felróni hibaként. Mintha kicsi lenne talpba csúszó, önzáró műanyag idom. A monitorpanel „játéka” így olyan 2 centiméter is van a monitor szélein. A monitor jobb oldala lejjebb lóg, arra lejt a nagyobb súly miatt. Kiküszöbölni ezt a panel alátámasztásával tudtam, jobb oldalt került alá egy kis papírdoboz.
Lehet, hogy csak az én példányom ilyen (nem tudom, hogy ez miként lehetséges), talán egy 3D-nyomtatott szűkítőt tervezek majd bele. Bosszantó dolog ilyen árkategóriában.
A képminőség azonban kárpótol a hibáért, ilyen feketéket élénk színek mellett ritkán látni. Az emberi bőr megjelenítése teljesen valósághű.
A tesztelt példánynál ez a mechanikai problémai nem merült fel, legalábbis a tesztelés során nem.