A jelek szerint az AOC is komoly erőkkel szállt be az OLED képernyős gamer monitorok versenyébe. Az AGON AG326UD immár a hetedik OLED modell az AOC-tól, ha ide számítjuk a Porsche Design gamer monitorokat is. Tesztünk tárgya 4K-UHD felbontású QD-OLED panelt kapott.
A gyártó a saját kínálatában diszkréten OLED és QD-OLED monitorokat különböztet meg, habár itt az OLED valójában az LG-féle WOLED panelt jelenti. Az AOC idáig két WOLED paneles és öt QD-OLED paneles gamer monitort hozott piacra, amiből talán az következik, hogy valamilyen okból előnyösebb (vagy olcsóbb?) a QD-OLED. De lehet, hogy ez elhamarkodott következtetés, és a gyártósorokon már pörögnek a további WOLED modellek. A kétféle OLED technológia eltérő sajátosságai itt olvashatók.
Az AG326UD az AGON QD-OLED sorozatában a legnagyobb felbontású típus, nála nagyobb felbontása (5120 x 1440 pixel) csak a Porsche Design család PD49-es tagjának van, de ez utóbbi ára csaknem háromszorosa az AG326UD árának.
Főbb gyári adatok – AOC AG326UD
- Képernyő: 31,5”-es QD-OLED panel
- Natív felbontás: 4K-UHD (3840 x 2160 pixel)
- Pixelsűrűség: 139,87 PPI
- Panelfelület: anti-reflection, 2H
- Fényerő: 250 nit (SDR), 450 nit (HDR, 10% APL mellett), 1000 nit (HDR, 3%-os APL mellett)
- Kontrasztarány (tipikus): 1 500.000:1
- HDR: DisplayHDR True Black 400
- Válaszidő (GtoG): 0,03 ms
- VRR: Adaptív szinkron (48-165 Hz)
- Színmélység: 10 bit
- Színtér lefedettsége: 99% DCI-P3, 138% sRGB, 97,5% Adobe RGB
- Betekintési szög: 178/178 fok (C > 10000:1)
- Frissítési frekvencia: max. 165 Hz (DP és HDMI bemenetről is)
- Beépített hangszóró: 2 x 8 W
- Méretek: 717,3 x (485,9 – 635,9) x 316,8 mm (állvánnyal együtt)
- Tömeg: 10,23 kg (állvánnyal együtt)
- VESA tartó: 100 x 100 mm
- Extra szolgáltatások: Low Blue Light, PIP + PBP, G-menu, Low Input Lag, Shadow Control, Smart Crosshair, PS5 és XBOX X kompatibilitás (3840 x 2160@120 Hz), XBOX S kompatibilitás (2560 x 1440@120 Hz), 3 év OLED garancia
Design, kezelés, csatlakozók
Az AG326UD kivitele, külső megjelenése nagy mértékben hasonlít, mondhatni ugyanolyan, mint a már bemutatott WOLED paneles AG276QZD-é (amelynek mellesleg megjelent a QD-OLED-es alteregója is, az AG276QZD2). Persze a méret és több más fizikai jellemző is eltérő, de összességében a formavilág – a mechanikai kivitel, a formabontó szabálytalan ötszög talp, az egygombos kezelés, a LED-es effektvilágítás (Light FX) – megegyezik. Apró eltérés, hogy az összeszerelésez (az állványoszlop képernyőhöz rögzítéséhez) két csavart csavarhúzóval kell becsavarni.
A képernyő minden szokásos irányban állítható: a magassága 150 mm-es tartományban, a pivot ±90 fokban. A döntésre és az oldalirányú elforgatásra a specifikáció és a használati útmutató némileg eltérő adatokat ad meg (-5…+25 fok és -5…+23 fok, illetve ±16 fok és ±18 fok).
A kezelés és az OSD menüben való navigálás, kiválasztás és jóváhagyás egyetlen – szintén ötszög alakú – gombbal történik. A be/ki kapcsolás, illetve a főmenübe való belépés a gomb merőleges megnyomásával lehetséges. A gomb meglehetősen érzékeny a mozgatásra, hozzá kell szokni a kezeléséhez.
A csatlakozófelületen az erősáramú hálózati csatlakozó mellett 2 db HDMI 2.1-es portot, egy Display 1.4-es portot, egy 3,5 mm-es jack audiokimenetet és egy 3 db USB(A) downstream portból és egy USB(B) upstream portból álló USB hubot találunk. Az USB csatlakozók 3.2 (Gen 1) verziójúak, azaz 5 Gbites adatátvitelre képesek.
OSD menü és G-Menu
Az OSD menü ugyanúgy nyolc almenüből áll, mint több más korábbi AGON monitor menüje, és a külleme és a szerkezete is azonos (pl. AG276QZD). Természetesen a funkcionális különbségekből és bizonyos egyéb jellemzőkből adódóan a részletekben van némi különbség. Nézzünk néhány, a legutóbb tesztelt AOC AG276QZD-hez képesti változtatást.
Az Extra almenü kivételével az almenük lényegében ugyanazok az AG326UD esetében is, az Extra is csak annyit módosult, hogy az OLEDCare/Extra elnevezést kapta, de egyébként mindkét monitornál az almenü vegyesen tartalmazza az OLED védelmére szolgáló funkciókat és az egyéb extrákat, csak a menüpontok száma és sorrendje különböző. Az OLED-et védő funkciók köre bővült, pl. megjelent (a nemrégiben tesztelt Philip Evnia 27M2N8500-nál már megtalálható) Boundary Dimmer, Logos Protection, Taskbar Dimmer és ThermalProtection funkció.
A Game módok választéka ugyanolyan, mint az AG276QZD-nél, és az egyéb opciók is hasonlók. A HDR módok választéka itt is ötféle módból áll (Display HDR, HDR Peak, HDR Picture, HDR Movie, HDR Game), ami több mint elegendő egy kifejezetten játékra tervezett monitor esetében.
Kimondottan a gamerek kényelme érdekében fejlesztette ki az AOC az immár a 3.28.0 verziónál tartó G-Menu utility-t, amely természetesen ingyenesen letölthető az AOC weboldaláról. Ez a segédprogram, illetve egérrel kezelhető beállító és navigációs felület messze többet nyújt, mint a kijelző tulajdonságainak rendkívül kényelmes kezelhetősége (ami egyébként önmagában is nagy könnyítés lenne) és egyedi beállítások, profilok létrehozása a felhasználó igényeinek megfelelően.
A G-Menu lehetővé teszi a billentyűzet, az egér és a fejhallgató jellemzőinek (pl. az egérgombok hozzárendelésének, DPI átkapcsolásának, görgetési sebességének, a billentyűzet érzékenységének, ismétlési sebességének, a fejhallgató surround módjának, ekvalizálásának, basszusok, illetve dialóg korrigálásának stb.) aprólékos és mindenre kiterjedő beállítását, amennyiben a perifériák erre lehetőséget adnak (ez konkrétan azt jelenti, hogy ezekhez a szolgáltatásokhoz AOC AGON gyártmányú perifériákat kell használnunk, amelyeket a G-Menu automatikusan felismer). Fejlett makrók konfigurálására is lehetőség van. Játékosok ennél többet nem is kívánhatnának.
Képernyő
Bár a specifikáció anti-glare felületről beszél, a képernyő kifejezetten fényes. Tehát a közvetlen bevilágítás ellen védekeznünk kell, viszont cserébe nagyon-nagyon éles 4K-UHD képet kapunk.
Az elsődleges rendeltetés, azaz a játék szempontjából fontos, hogy ekkora felbontás mellett a panel tudja a 165 Hz frissítést (így az MPRT, azaz a mozgás-elmosódást meghatározó teljes mozgókép-válaszidő csupán 6 ms lesz), emellett a pixel-válaszidő – mint azt már több OLED képernyő mérése alapján tapasztalatból is tudjuk – tized vagy század milliszekundumokra tehető, ami legalább egy nagyságrenddel kisebb bármely LCD képernyő pixel-válaszidejénél. A panel a zökkenőmentes játék érdekében mind a FreeSync Premium Pro, mind a G-SYNC adaptív szinkront tudja (az utóbbi itt „csak” G-SYNC kompatibilitást jelent, mivelhogy a monitorba nincs beépítve G-SYNC hardver).
A panel homogenitása bármilyen használat mellett fontos lehet, de a sokadik OLED monitor mérése után azt kell mondanunk, hogy a homogenitás lényegesen jobb, mint az LCD paneleknél. Ez igaz a tesztelt modell esetében is. A fénysűrűség és a színhőmérséklet mérése a következő eredményre vezetett:
Natív alapállapotban (a menüben Panel Native) kilenc ponton mérve a fénysűrűség legnagyobb eltérése 3%, a színhőmérséklet legnagyobb hibája pedig ΔE = 1,6. Ezek az értékek messze jobbak, mint egy átlagos LCD panel esetében
A színek nagyon ütősek, ami nem csoda, hiszen a színtartomány terjedelme nagyobb, mint a DCI-P3 színtartományé, bár a lefedettség 97%-os, ami gyakorlatilag megkülönböztethetetlen a 100%-tól.
A szabványos színterek lefedettsége (a pirosháromszög szemlélteti a mért színtartományt)
A gamma ellenőrzését, csakúgy, mint fentebb a színtartomány mérését, alapállapotban (natív beállításban) végeztük.
Az átlagos gamma hozza az elvárt átlagos 2,2 értéket
A datacolor ColorChecker (amely gyakorlatilag ugyanolyan, mint a ColorChecker Classic) színmintáival megmérve a színpontosságot, irigylésre méltó értékeket kaptunk, dE = 0,59 átlagértékkel, és a maximális dE is csak 1,33:
Amit a színekkel kapcsolatban fentebb bemutattunk, az emulált színterek esetében és az egyéb gyári presetekben (Eco Mode alatt: Text, Movie stb.) általánosságban kevésbé pontosak, illetve akár jelentősen is eltérhetnek a standard értékektől. Szoftveres kalibrálással azonban a legtöbbször javíthatunk ezen. Valamennyi fenti vizsgálatot a monitor SDR állapotában végeztük. A HDR-rel kapcsolatos megfigyeléseinket a következő szakaszban mutatjuk be.
HDR megjelenítés
A HDR üzemmód a Luminance almenüben kapcsolható be, és mindjárt ötféle választási lehetőséget kínál (Display HDR, HDR Peak, HDR Picture, HDR Movie és HDR Game). Kiinduló beállításunk a HDR Game lesz.
A monitor VESA szerinti minősítése DisplayHDR 400 True Black, ami köztudottan az OLED (vagy esetleg a jövőben elterjedő más hasonló technológiájú) kijelzők számára létrehozott kategória. Rövidre fogva, arról van szó, hogy a mai OLED panelek képességei a dinamika (kontrasztarány) és a színtartomány tekintetében megfelelnek a fogyasztói HDR követelményeknek, azonban az elérhető fénysűrűség egyelőre korlátos. A True Black osztály legmagasabb kategóriája egyelőre a DispalyHDR 600 True Black. A 400-as kategória azt jelenti, hogy a kijelző maximális fénysűrűségének a képernyő 10%-ának megfelelő nagyságú fehér mintán mérve nagyobbnak kell lennie 400 nitnél. Mint látni fogjuk, az AG326UD ezt a követelményt teljesíti.
A kívánatos az lenne, ha az OLED képernyők maximális fényereje is elérné vagy meghaladná az 1000 nitet (ami még mindig messze van a Dolby Vision „aranyszabvány” által elvárt 10.000 nittől). Mivel ez nem teljesül, egy algoritmusnak tone mapping-et kell végeznie, ami a fénysűrűség-tartomány átskálázását jelenti, hogy beleférjen az eszköz korlátos tartományába valamilyen jó kompromisszum mentén. A monitorgyártók saját algoritmust használnak, illetve a maga az algoritmus is változhat a választható HDR módokban.
Valójában sok OLED monitor (és jónéhány mini-LED-es LCD monitor is) képes a 10%-osnál kisebb képernyőfelületen elérni az 1000 nitet, vagyis a kis méretű és nagyon fényes képrészleteket az eredetihez közeli HDR minőségben megjeleníteni – amennyiben a HDR tartalom elkészítésekor a maximális fénysűrűség nem nagyon haladja meg az 1000 nitet (tipikusan 1000 és 2000 nit között van).
Tesztelt monitorunk fénysűrűsége a fehér felület relatív nagyságának (APL) függvényében a következő képet mutatja:
HDR Game beállításban a 100%-os méretű fehér minta fénysűrűsége (ami kb. az SDR-nek felel meg) kereken 236 nit, 10%-nál kb. 435 nit, 1-2%-on pedig megközelíti a 920 nitet. Ebben a beállításban (de a többiben sem) nem megy ennél feljebb, azaz alatta maradunk a 3%-os mintára specifikált 1000 nitnek. Az minden esetre méltánylandó, hogy legalább a kicsi, fényes képrészleteken a fénysűrűség megközelíti az 1000 nitet
Display HDR beállításban a fénysűrűség menete jóval kiegyenlítettebb, és a 10%-on mért 415 nit a felület csökkenésével már csak kicsit növekszik (1%-nál 426 nit), Ez valóban csak a DisplayHDR 400 True Black minősítéshez elegendő. A PQ EOTF és a luminancia menete a bemeneti jel függvényében viszont jóval pontosabban követi az ideális esetben elvárt karakterisztikát:
A szürkeskála (RGB egyensúly) menete olyan csekély eltérés mutat a kívánatostól, hogy nem szorul korrekcióra. Az átlagos színhőmérséklet kb. 6400 K.
A P3 színtartomány lefedettsége minden HDR beállításban kb. 92%-os. Ez a HDR reprodukció feltételét teljesíti, bár valamivel kisebb, mint amit a monitor natív színtere lefed (kb. 97%, lásd fentebb).
Megvizsgáltuk a színtartomány belsejét is, a kapott eredményt kielégítőnek tekinthetjük, a konkrét HDR filmek, illetve HDR játékok megjelenítése szubjektíve kifogástalan volt.
Mivel a HDR beállításokban a monitor kezelőszerveivel nem lehetséges sem a szürkeskála, sem a színtér módosítása (ez gyakorlatilag bármely monitor HDR beállításaira igaz), és jelenleg a szokásos szoftveres kalibrálás sem járható út (sem a kalibráló szoftverek, sem a képszerkesztő, képfeldolgozó alkalmazások nincsenek erre felkészítve), örülhetünk neki, hogy ennél a modellnél nem is szükséges különösebb korrekció.
A Windows 11-hez a Microsoft készített egy appot (Windows HDR Calibration), amely elvileg HDR kalibrálásra való, de használata sajnos több problémát vet fel, mint amennyit megold. A magyarázat meghaladja ennek a tesztnek a kereteit. A kalibrálás és ezen belül a HDR kalibrálás problémaköréről hamarosan egy külön írás jelenik meg.
Összegzés
Az AOC AG326UD szerencsésen egyesíti a 4K-UHD felbontást a QD-OLED panel 32”-es méretével és egyéb előnyös tulajdonságaival, a gamerek számára vonzó 165 Hz frissítési frekvenciával és adaptív szinkron lehetőségekkel, és a relatíve nagyon kedvező árral.
Természetesen az OLED képernyő gyakorlatilag végtelen nagy egyidejű kontrasztot biztosít, ami sokak szerint a jó kép első számú kritériuma. A monitor natív színtere csaknem teljesen lefedi a játékokhoz és a videókhoz manapság referenciának tekinthető P3 színteret, ráadásul gyári állapotban a belső színpozíciók is elég pontosak.
Bár a menürendszer első látásra kicsit bonyolultnak tűnik, az egygombos kezelés egyszerű, ráadásul az AOC gamer monitorhoz kifejlesztett G-Menu nagyban megkönnyíti a beállítást, és lehetővé teszi a perifériák (egér, billentyűzet, fejhallgató) finomhangolását is.
A monitor jelenlegi legjobb bruttó fogyasztói ára 350.000 Ft körül van.
Értékelés
Ami tetszett
- Elegáns kivitel, stabil és minden irányban állítható állvány
- Éles kép kiváló színekkel, 4K-UHD felbontás
- Hatalmas dinamikatartomány a korlátos fényerő ellenére
- A játékhoz előnyös jellemzők (kis pixel-válaszidő, nagy frissítés, adaptív szinkron)
- Meggyőző HDR kép
- Relatíve jó ár/használati érték arány
Ami kevésbé tetszett
- Kissé szövevényes OSD menürendszer
- USB-C DP Alt Mode csatlakozó hiánya
- Néhány apró ellentmondás a specifikáció, a használati útmutató és a valóság között
Gordius
Legyen Ön az első hozzászóló