A 24”-es, QHD, széles színterű AOC Q24V4EA

A monitorok méretének és felbontásának növekedése általában párhuzamosan halad. Nem így a tesztelt AOC Q24V4EA, amelynek átlója a manapság szerénynek számító 24”, a natív felbontása viszont 2560 x 1440 pixel. Jó párosításnak tűnik… Lássuk a készülék egyéb tulajdonságait!

Főbb gyári adatok

• Panel típusa: IPS
• Natív felbontás: QHD (2560 x 1440 pixel)
• Átlóméret: 23,8”
• Háttérvilágítás: WLED
• Képernyő felülete: anti-glare + 3H keménység
• Fényerő (tipikus érték): max. 250 cd/m2
• Kontrasztarány: 1000:1
• Betekintési szög: 178/178 fok
• Frissítési frekvencia: 60 Hz, max. 75 Hz
• Adaptív szinkron: AdaptiveSync
• Színtér: 100% sRGB, 91% DCI-P3
• Színmélység: 8 bit
• Válaszidő: 4 ms
• Beépített hangszóró: 2 x 2 W
• Méretek: 539 x 320 x 45 mm
• Tömeg (állvánnyal együtt): 5,45 kg
• VESA szerelvény: 100 x 100 mm

Kivitel, ergonómia, csatlakozók

Egyszerű felépítésű készülék, három oldalán „keret nélküli” képernyővel. Két mozdulattal összeállítható: az egyik a talp rögzítése az állványoszlopra egy szárnyas csavarral, a másik az állvány bepattintása a képernyő hátuljába. A képernyő -5…+23 fok tartományban dönthető, egyéb állítási lehetőség nincs. A csatlakozók száma minimális, de sok esetben nem is kell ennél több (HDMI 1.4, DisplayPort 1.2, 3,5 mm-es audio jack és a külső tápegység csatlakozóhüvelye).

A kezelőgombok elhelyezése az alsó perem alatt, épphogy tapintható kiemelkedéssel, nem éppen az ergonómia csúcsa, de kis gyakorlással meg lehet szokni. Az azonban zavaró marad, hogy a kikapcsoló gombot (több más monitorhoz hasonlóan) a LED jelzőfény bal oldalára került, oda, ahol a többi gomb is van (szám szerint négy). Navigálás közben jó párszor sikerült kikapcsolni a monitort.

Mindez azonban csak apró észrevétel – a jó minőségű, szép színeket produkáló IPS panel és a QHD felbontás nyújtotta előnyöket nem nagyon árnyékolja be. A négy gombnak – mint sok más monitornál – kettős funkciója van. Az OSD megjelenítése és a navigálás, kiválasztás, beállítás, kilépés mellett (ez a fő funkció), gyorsgombként is szolgálnak – az OSD behívása előtt. Ez utóbbi szerepkörben bemenetet választhatunk, hangerőt szabályozhatunk, és van egy külön funkció, a Clear Vision, amely lényegében a kontúrélességet javítja (a menüben egyébként nincs külön élesség-szabályozás). A Clear Vision-nek az Off-on kívül három fokozata van: Weak, Medium és Strong. A kiválasztott fokozat hatása közvetlen összehasonlítással ellenőrizhető (Clear Vision Demo funkció).

A menürendszer

Az OSD felépítése teljes mértékben követi a „klasszikus” AOC menüszerkezetet, hét almenüvel (Luminance, Color Setup, Picture Boost, OSD Setup, Game Setting, Extra, Exit)

A gyári alap-preseteket a Luminance/Eco Mode pontban lehet kiválasztani (Standard, Text, Internet, Game, Movie, Sports, Reading). Ugyancsak a Luminance almenü tartalmazza a háromféle választható gamma-beállítást, a dinamikus kontraszt (DCR) be/ki kapcsolását és a HDR opciókat (Off, HDR Picture, HDR Movie, HDR Game). „Igazi” HDR-t természetesen nem várhatunk egy 250 nites és 1000:1 kontrasztarányú monitortól, gondolom, ezt a fejlesztők is tudták, a funkció szerepe annyi, hogy a HDR jelet a készülék felismeri, és a jelzett háromféle tartalomnak megfelelően igyekszik valamilyen kompromisszumot találni a megjelenítéshez.

A monitor mérését majd a Standard módból fogjuk indítani, mivel ez a reset utáni alapállapot. A kalibráláshoz ezen – első nekifutásra – csak két dolgot változtatunk majd: a megcélzott fénysűrűséget és a színhőmérsékletet (Color Temp.) a Warm alapbeállításról User-re váltjuk át, hogy az alapszínek arányát változtatni tudjuk. Az is lehet, hogy még a gamma értékét is állítanunk kell.

A Color Setup-ban található még a DCB (Dynamic Color Boost) mód és a DCB Demo, amelyet bekapcsolva a középen osztott képernyőn egymás mellett láthatjuk a DCB-vel feljavított és az enélküli képet.

Érdekes lehetőséget kínál a Picture Boost almenü. Itt  a képernyő egy kiválasztott, téglalap alakú részén (Bright Frame) – amelynek mérete és pozíciója is változtatható – növelhetjük vagy csökkenthetjük a fényerőt és a kontrasztot, tetszésünk szerint.

Mivel a monitor alkalmi, vagy középszintű rendszeres játékra is használható a viszonylag kis reakcióidőnek és a választható overdrive-nak köszönhetően, továbbá az adaptív szinkron is bekapcsolható, érdemes megmutatnunk a Game Setting almenüt is:

A Game módban három preset közül választhatunk (FPS, RTS és Racing), továbbá három egyéni beállítást is tárolhatunk (Game 1,2,3). A Shadow Control állításával az árnyékban megbújó ellenséget tehetjük láthatóbbá. A reakcióidőt csökkentő Overdrive-nak az Off-on kívül három fokozata van. Strong beállításban megjelenik az inverz ghosting, úgyhogy inkább a Medium-ot érdemes választani.

A Game Color a színtelítettséget szabályozza, a LowBlue Mode-ban négy fokozatban csökkenthetjük a szemet hosszú távon fárasztó kékfény-tartalmat. Az Adaptive-Sync a frissítési frekvenciát igazítja játék fps-hez, a Frame Counter bekapcsolásával pedig megjeleníthetjük a frissítési frekvenciát a képernyő kiválasztott sarkában.

Paneljellemzők

Az IPS panel jó minőségű, hozza a manapság elvárható paramétereket, mint a nagy betekintési szög, a szokásosnál nem feltűnőbb IPS-glow és a szép színek. A panel uniformitását (a fényerő és a színhőmérséklet egyenletességét, illetve egyenetlenségét a képernyő felületén) közepes fényerő mellett megmértük, a következő eredménnyel:

Felső ábra: a színhőmérséklet inhomogenitása, alsó ábra: a fénysűrűség inhomogenitása a képernyő kilenc pontján mérve. A mért legnagyobb eltérés kissé nagyobb, mint az általában elvárt ΔE ≤ 3, illetve a fényerő esetében a 10%, de ezek az értékek példányonként is változhatnak, emellett a hiba nem kiugróan magas

A monitor fő erőssége a 24” mérethez tartozó QHD felbontás. Ez sokkal jobb kombináció a képi elemek láthatósága szempontjából, mint a 27” és az egyre gyakoribb 4K-UHD kombináció. A pixelsűrűség majdnem annyi, mint a 32”-es 4K-UHD monitoroké. A másik szembeötlő előnye a széles színtér, amely a specifikáció szerint 91%-ban fedi a P3-as színteret (a mért példánynál némileg kisebb volt ez az érték, lásd később).

Valószínűleg ez a színtér késztette a gyártót arra, hogy a HDR funkciót is beépítse a monitorba, és valóban, a HDR10-es szabvány „csak” 90%-os DCI-P3 lefedettséget kíván meg. Ez tehát rendben lenne. Azonban a HDR10-nek más, nagyon szigorú követelményei vannak az egyidejű kontrasztra (20.000:1) és a fényerőre (min. 1000 nit) vonatkozóan is. Ilyen értékeket még a sokkal-sokkal drágább monitorok közül is csak kevés tud elérni, és rokonszenves kis készülékünk ettől messze elmarad. A gyártó helyében én nem erőltettem volna a HDR funkciót. Persze a kompatibilitás miatt nem baj, hogy az adott keretek között legalább igyekszik közelíteni a PQ EOTF-et.

Bekapcsolás és hosszabb bemelegedés után (és a menü áttekintése után) első dolgunk volt a monitor alapállapotba állítása (reset), és az ehhez tartozó színtartomány, gamma és színhőmérséklet megmérése. Az Eco Mode (vajon miért ez a neve?) menüpontban a reset utáni beállítás a Standard, a fényerő a 90-es osztáson áll, ami kb. 240 nitnek felel meg.

Tájékozódó mérésünk szerint a monitor széles színtere (piros háromszög) az sRGB-t (zöld háromszög) 100%-ban, a DCI-P3-mat (kék háromszög) 87%-ban, az Adobe RGB-t (lila háromszög) 82%-ban fedi le a síkbeli színdiagramon

Térben is meg tudjuk mutatni (de nem a datacolor szoftverével), hogy L*a*b* színtérben hogy néz ki a natív színtér és a későbbiekben referenciának választott sRGB viszonya:

Az adott nézetben a tömör színtest az sRGB referencia-színteret, a ”dróthálóval” határolt test pedig a monitor jóval nagyobb natív színterét szemlélteti 

A Gamma 1 beállításban (ez a Standard alapbeállítása) az átlagos gamma értéke 2,2-höz nagyon közeli. Ez a gammabeállítás megtartható a kalibráláshoz

Az „alapértelmezett” színhőmérséklet a teljes fényerő-tartományban 7600 és 8000 K között van (a feketéhez közel ennél is magasabb), ami túl magas érték, a Warm beállítás ellenére. A kalibrálás során ezt majd korrigálni kell. Vizuálisan egyébként a LowBlue Mode-ban is lehet csökkenteni a színhőmérsékletet, de ez nem teszi lehetővé a megcélzott érték (6500 K, azaz a D65) elérését, a célja nem is ez, hanem a szem kímélése, amikor sok időt töltünk a képernyő előtt.

Kalibrálás, profilkészítés sRGB-hez

A széles színtér jó dolog, de a panel natív színtere sem az Adobe RGB-t, sem a DCI-P3-ast nem fedi le, emellett az interneten nézett vagy az internetre feltölteni kívánt dokumentumok, képek színszabványa még mindig az sRGB (ami persze csak akkor teljesül, ha van a dokumentumba beágyazott színprofil), úgyhogy a kalibrálást/profilírozást az sRGB referenciához készítettük el.

Kiinduló állapotunk a fenti Standard beállítás, tudva, hogy a fényerő ekkor kb. 240 nit (90%-os skálaosztás), mi pedig a 140 nit értéket célozzuk meg. A színhőmérsékletet pedig Warm-ról User-re kell átállítanunk, hogy az R/G/B arányokat szabályozni tudjuk a kb. 6500 K-es fehérpont előállításához. A gamma maradt a Gamma 1 beállításban.

A lehető legpontosabb sRGB kalibráláshoz/profilírozáshoz a CalMAN C6-os színmérő műszerét és kalibráló szoftverét használtuk. A célértékek a következők:

Emellett, ahogy említettük, ezúttal a 140 nit fénysűrűséget szeretnénk kapni a fehér mintán, mérsékelten megvilágított környezetben. A kalibrálás/profilírozás előtti és utáni viszonyokat a ColorChecker Classic színminták pozícióival a következő ábra mutatja:

A felső két ábra a kalibrálás előtti, az alsó kettő a kalibrálás utáni színpozíciókat, ill. színegyensúlyt mutatja. A fényerőt 240-ről 140 nitre állítottuk (ez elhatározás kérdése), a ColorChecker hibája ΔE = 2,77-ről 0,6-ra, a szürkeskála hibája 2,86-ról 0,83-ra csökkent

A fenti eredményeket egy gyors elemzéssel (Quick Analysis) ellenőriztük, közelebbről megismerve így a kalibrált állapot átlagos színhőmérsékletét, a kalibrált kontrasztot, az átlagos gammát, illetve a gamma futásának részleteit, továbbá az teljes átlagos hibát:

A szürkeskála és a gamma kalibrálásának eredménye látható, ill. leolvasható erről az ábráról

Érdekes lehet még a kalibrálás/profilírozás utáni színtartomány, és az R, G, B, C, M, Y, W színhibák megmutatása:

Az sRGB lefedettsége valóban csaknem 100%-os (98,6%), a színeltérések pedig ΔE = 1 alatt vannak (zöld vonal a bal oldali grafikonon)

Még egy ábrát bemutatunk a kalibrálás „melléktermékeként”, amely az egyre telítetlenebb belső színpontok pozícióját szemlélteti a kalibrálás/profilírozás után:

Az ábrán jól látható, hogy a 20-40-60-80%-os telítettségű belső RGBCMY színek, plusz a 100% telítettségű színek mennyire találnak bele az sRGB szabvány által megkívánt pozíciókba. Az eredmény csaknem tökéletes, az átlagos hiba 0,43%

Összegzés

Az IPS panel felbontását, pixelsűrűségét és a széles színteret nézve, a 24”-es monitor jó szolgálatot tehet azoknak, akik viszonylag kis helyen nagy pixelsűrűséget szeretnének látni az asztalukon.

A színtartomány nagysága nagyjából eléri a P3-as 90%-át, és ebből a szempontból a HDR kép is jól mutatna rajta, de dinamikában és fényerőben a képernyő mégsem nem éri el az elvárt szintet. A HDR jelet azonban felismeri, és a gradációs függvény bizonyos határok között tologatható, a képtartalom jellegéhez igazodva. Játékra, különösképp 60 Hz-es konzolos játékra szintén alkalmas a monitor, többféle presettel és saját beállításokkal is.

Szintén a jó minőségű panelnek tudható be a kalibrálás után ellenőrizhető jó linearitás, amiből adódik, hogy az ICC profil használatával nemcsak az alapszínek, hanem a belső színek is pontosan a helyükre kerülnek.

Az AOC Q24V4EA az európai piacon már kapható, 195 eurós áron, várhatóan a hazai kínálatban is hamarosan megjelenik, nem tudjuk milyen áron. A készüléket az MMD-től kaptuk meg tesztelésre a united communications GmbH közvetítésével.

Értékelés

Ami tetszett

  • Jó felbontás/méret arány
  • Széles színtér
  • Jól beállítható kontúrélesség a Clear Vision funkcióval
  • Jól kalibrálható/profilírozható képernyő
  • Sokféle általános és speciális (game) gyári beállítás

Ami kevésbé tetszett

  • Kell némi idő a kezelőgombok kiismeréséhez
  • A képernyő magassága nem állítható
  • Nincs sRGB emuláció (csak a színhőmérsékletnek van egy gyári sRGB beállítása)

footlambert

Legyen Ön az első hozzászóló

Várjuk hozzászólását!

Az Ön email címe nem kerül nyilvánosságra.


*


Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .