USB-C dokkolós monitor tervezőknek: BenQ PD2710QC

A különféle tervezési munkákhoz – CAD/CAM, animáció, videoszerkesztés és fotók korrigálása – egyebek mellett nagy színhűségű monitorra van szükség. A tesztelt készüléket a BenQ pontosan erre a célra szánta. Nem mellékesen ez az első olyan monitor, amelyet külön USB-C dokkolóval egészített ki a gyártó. Nézzük, hogyan vizsgázott a PD2710QC a monitorinfo tesztelőasztalán.

Fő gyári adatok

  • Panel típusa: IPS, 8-bites
  • Méret és natív felbontás: 27”, QHD (2560 x 1440 pixel)
  • Háttérvilágítás: WLED
  • Keret: négyoldalas, széltől-szélig
  • Fényerő: max. 350 cd/m2 (tipikusan)
  • Kontrasztarány: 1000:1
  • Színtér-lefedettség: 100% sRGB/Rec.709, egyedi gyári kalibrálási jelentéssel
  • Válaszidő: 5 ms GtoG
  • Betekintési szög: 178/178 fok (CR>10)
  • Csatlakozók: Monitor: HDMI 1.4, DisplayPort 1.2, DisplayPort 1.2 kimenet, Mini DisplayPort, audiokimenet. USB-C dokkoló (monitortalp): USB-C (61 W-os tápellátás, 2K és QHD videó, adatátvitel, Ethernet), DisplayPort 1.2 kimenet, RJ45, USB hub: 4 x USB 3.1 Gen 1, audiokimenet
  • Méretek: 624,8/444,8 x 613,8 x 278,7 mm (180 mm magasságállítás)
  • Össztömeg: 7,4 kg

Fizikai megjelenés, csatlakoztatás

A képernyő mind a négy oldalán „keret nélküli”, habár a hasznos képtartalom szélén körben megvan a szokásos kb. fél centis fekete szegély, de ez egyáltalán nem tűnik fel, hacsak külön nem ezt keresi valaki. A 27”-es panel nem törekedett arra, hogy extra vékony legyen, de ez itt nem is fontos.

A felépítés masszív, amihez nagyban hozzájárul, hogy a talp maga az önmagában is nagy stabilitást adó USB-C dokkoló. Ezen az egységen egy sor csatlakozó található (lásd a fenti felsorolást), de a legfontosabb a rendeltetése. Nevezetesen az, hogy az USB Type C csatlakozó – amelyről oldalunkon bővebben olvashat az érdeklődő „A csatlakozók leendő királya?” című írásunkban – a hasonló csatlakozóval ellátott notebookoknak (vagy más eszköznek) nyújt táplálást (ennél a dokkolónál max. 61 W-ot), video- és adatátvitelt, valamint a hálózati kapcsolat lehetőségét. A dokkolót a monitorral úgy kell összekötni, hogy a dokkoló DisplayPort kimenetét csatlakoztatjuk a monitor Mini DisplayPort bemenetéhez.

A dokkoló az állványba, az állvány pedig a képernyőbe egy mozdulattal beilleszthető. Ez utóbbi egy kattanással záródik, a dokkolót pedig két szárnyas csavarral (szerszám nélkül) lehet pillanatok alatt rögzíteni. Az összeszerelt monitor hátulról így néz ki:

Magán a monitoron HDMI, DisplayPort és Mini DisplayPort bemenetek vannak, továbbá egy DisplayPort kimenet (ha több monitort akarunk láncba kapcsolni – daisy chain) és hangkimeneti (fejhallgató) csatlakozó. A Mini DisplayPort fő rendeltetése az összekötés az USB-C dokkolóval, de önálló bemenetként is használható.

Az állványról annyit, hogy lehetővé teszi a kivételesen nagy, 18 cm-es magasságállítást, a 90 fokos elfordítást (az óra járásával egyirányban, természetesen a döntést -5…+20 fok tartományban, plusz a függőlegesbe forgatást (portrait mód) – vagyis az összes lehetséges mozgatást. A széles határok közötti magasságállítás célja, hogy adott esetben a notebook a talp elé, a monitorképernyő alá téve, teljesen nyitott képernyővel elférjen. A 12”-es és 13”-es notebookok esetében a magasság bőven elegendő, de a valódi 15”-es, és merőlegesen kinyitott képernyőjű notebookok már 18,68 cm-t igényelnének, nem számítva magának a notebooknak a vastagságát, ezért ezek vagy az ennél nagyobbak csak billentett képernyővel férnek el a monitor képernyője alatt. Kérdés persze, hogy a magasra emelt monitor használata az alacsonyabb felhasználók számára egyáltalán kényelmes-e vagy sem, hiszen a monitor képernyője meglehetősen magasra kerül. Az ilyen elhelyezés azonban csak opció, a notebookot oldalt is elhelyezhetjük.

A felnyitott képernyőjű notebook elhelyezése a monitorképernyő alatt

A BenQ végzett egy saját „házon belüli” vizsgálatot, és ennek alapján összeállított egy kompatibilitási listát – mármint az USB Type C-n keresztül csatlakoztatható notebookokat, laptopokat illetően. Az Apple MacBook-okon kívül itt találunk Dell, HP, Lenovo (köztük egy tablet) és MSi készülékeket is, sőt egy Google chromebookot is. A laptopok némelyike nem táplálható vagy tölthető az USB-C-n keresztül, mivel teljesítményigénye meghaladja a lehetőségeket (lásd a táblázat utolsó oszlopát). Több típus Thunderbolt 3 átviteli protokollt használ a fizikai USB-C konnektoron keresztül, elsősorban a MacBook típusok. A BenQ dokkolója ugyanis kompatibilis a Thunderbolt 3-mal.

A BenQ saját felmérése szerint USB-C kompatibilis notebookok jellemzői

A táblázat első helyén szereplő MacBook Pro MLH32TAA-n pl. 4 db Thunderbolt 3 port van USB-C fizikai csatlakozó formájában, mivel az Apple ezt választotta a Thunderbolt 3-hoz.  A BenQ vizsgálata óta valószínűleg gyarapodott a kompatibilis készülékek száma.

Az USB-C használatának előnyeiről a laptopok és a BenQ PD2710QC egyetlen kábellel való összekötésekor bemutatunk egy rövid videót:

Egyéb jellemzők

Az írásunk elején röviden áttekintett specifikáció nem tartalmaz egy sor érdekességet, amelyekkel a gyártó felruházta ezt a sok területen professzionálisnak tekinthető monitort.

A PD2710QC a DisplayPort out segítségével továbbfűzhető (daisy chain) akár három további monitorra – így összesen négy monitorra kiterjeszthető a képtartalom (MST – multi stream transport technológia):

Hasznos szolgáltatás az asztal méretezése (felosztása) a párhuzamos munkához. A BenQ saját fejlesztésű Display Pilot szoftverével a képernyő különböző méretű ablakokra osztható:

A szabványos sRGB gyári preseten kívül rendelkezésre állnak más tervezési beállítások is, mint a CAD/CAM, az Animáció és a Darkroom.

A CAD/CAM preset paramétereinek beállításához a BenQ „Solution Partner”-ként igénybe vette a Solidworks Corp. segítségét. Ennek köszönhetően a vonalak és apró részletek a rajzon kiemelkedő kontraszttal jelennek meg. Megtörténik a színek korrekciója és a kék fény limitálása is ebben a módban.

A CAD/CAM üzemmód képi jellemzőit a BenQ a  Solidworks Corp. céggel együttműködve alakította  optimálisra

A Darkroom (sötétszoba) üzemmód a sötét helyiségben végzett utómunkálatokhoz optimalizálja a tónusokat, a fényerőt és a kontrasztot.

Animáció készítésekor a sötét területek tónusainak megkülönböztetése, illetve elkülönítése gondot okozhat a tervezéskor. Ezért az Animáció üzemmódban 10 fokozatban állítható a fényerő, így a sötét területek látványa munka közben a környezeti világításhoz igazítható.

A gyártó külön kiemeli a hatékony anti-glare bevonatot, amely megakadályozza a becsillanást és visszafogja a káros reflexiókat. A panel felülete csaknem tökéletesen matt, de mégsem annyira, hogy szemcséssé tegye a képet.

Bizonyos határig a merőlegestől nagyban eltérő szögben beeső fény sem okoz tükröződést, becsillanást

Külön érdemes megemlíteni a szemkímélő funkciókat: a villogásmentes (flicker-free) fényerő-szabályozást, és a kék színösszetevő relatív nagyságának beállíthatóságát, pontosabban több fokozatú csökkenthetőségét, hosszan tartó munka vagy szövegolvasás stb. esetén (Low Blue Light funkció).

A PD2710QC viseli a Technicolor Color Certification tanúsítvány címkéjét, ami annyit jelent, hogy a monitor színjellemzői megfelelnek a Technicolor által meghatározott szigorú pontossági feltételeknek, így a monitor jogosult a címke használatára.

Kezelés, menürendszer

Hátul, a jobb alsó sarokban találhatók a monitor kezelőgombjai, hogy a kezünkkel oldalról könnyen hozzáférhessünk. A szándék méltánylandó, de az egymástól egyforma távolságban lévő hat gombot még hosszabb használat és gyakorlás után is könnyű összetéveszteni – hacsak nem hátulról nézzük őket használat közben.

Bosszantó apróság, a BenQ biztosan tudott volna jobb megoldást találni. Pl. azt, amit az oldalunkon tesztelt SW2700PT monitoránál alkalmazott: az OSD Controllert. Ez egyfajta vezetékes távvezérlő, amellyel villámgyorsan és könnyedén lehet a menürendszerben navigálni (egyebek mellett).

A menürendszer (OSD) áttekintése nem okoz gondot, legfeljebb a bőség zavarával találjuk magunkat szemben, mert például a képi (szín-) módok száma a szabadon beállítható User-rel együtt összesen kilenc. Ezek majdnem mindegyikét már említettük, amit még nem, az a Rec.709 (HD videós utómunkálatokhoz) és az M-book, ami csak rövidítése a MacBook termékcsaládnak, és rendeltetése a monitor és a csatlakoztatott MacBook képe közötti vizuális különbségek minimalizálása.

Fényszivárgás, display lag

A fényszivárgást (backlight bleeding) a „fekete” képernyő teljes sötétségben való lefotózásával lehet megmutatni. Ajánlatos két dologra vigyázni:

Az egyik, hogy az IPS paneles monitoroknál viszonylag távolról fényképezzünk, hogy a szűk látószögnek köszönhetően ne érvényesüljön az ismert „IPS-glow” jelenség, ami torzíthatná az eredményt.

A másik, hogy olyan expozíciót válasszunk, amely nagyjából megfelel a szabad szemmel látható (fényszivárgást mutató) képnek. Néha a tesztelők hosszabb expozíciós idővel készült felvételt mutatnak be azért, hogy jobban kimutathatók legyenek az apróbb eltérések, elszíneződések is. Ez persze nem baj, csak tudatában kell lenni annak, hogy a valóságban nem ezt fogjuk látni.

Helyes expozícióval fényképezve a PD2710QC a fényszivárgást tekintve nagyon jó helyen áll az eddig vizsgált monitorok között: a képernyő homogenitása (lásd később) jó, a backlight bleeding szinte elhanyagolható:

Természetesen az IPS-glow – mint minden IPS paneles monitornál – itt is jelentkezik, a de a monitorral szemben ülve, normál fényviszonyok mellett a legtöbb felhasználó számára nem, vagy nem nagyon zavaró. Az IPS egyéb előnyei ugyanis messze kompenzálják ezt a hátrányt, nem beszélve arról, hogy az IPS-glow-hoz hasonló jelenség más paneleknél is fellép, csak kisebb mértékben.

A display lag-nek egy designer monitornál manapság nem nagyon van jelentősége. Ennek ellenére kíváncsiságból megmértük a monitor bemeneti késleltetését (vigyázat, nem azonos a játéknál fontos „input lag”-gel, ami a beavatkozástól, pl. az egér működtetésétől a képi változás megjelenéséig telik el!).

A képernyő középvonalában a teljes display lag 11 ms volt, mint az alábbi fotó mutatja:

A képernyő közepén mért display lag tartalmazza a frissítési ciklus idejének kb. felét (8 ms), a fekete-fehér átmenet reakcióidejét és az egyéb (elhanyagolható) késleltetést. CSAK magának a monitornak a késleltetési idejét mértük

Fényerő, kontraszt, uniformitás

A PD2710QC fényereje natív resetelt állapotban (Standard) 282, cd/m2. Ez a 90-es Brighness osztáshoz tartozó érték. A mért maximális fényerő a 100-as osztáson 309,2 cd/m2, ami valamivel alatta marad a specifikált 350 cd/m2-nek, de a gyakorlatban még ez is „bőven sok”, hiszen a tervezők általában 160 cd/m2 körüli kalibrált fényerőnél dolgoznak (persze ez a környezeti fényviszonyoktól is függ, és egyénileg is változhat). Ez kb. a Brightness skála felénél, a 45-ös osztáson érhető el.

Megmértük a lehetséges legkisebb fényerőt is, ez 33,4 cd/m2 a 0-s osztáson.

Mi általában 120 cd/m2-re kalibrálunk, ennek pedig a 30-as osztás felel meg a skálán.

A statikus kontraszt értékét a műszaki adatlap 1000:1-ben adja meg. Natív állapotban a mi méréseink 930:1-et adtak, sRGB-re kalibrált állapotban pedig 923:1-et. (Ezek az adatok leolvashatók a gamma és szürkeskála analízis ábráiról, lásd később.)

Az ANSI kontraszt értéke természetesen valamivel kisebb, a mérés szerint 893:1. Az ANSI kontraszt 8 fehér és 8 fekete téglalapjának mérését felhasználtuk az uniformitás ellenőrzésére is. Az egyes téglalapok fénysűrűségének mérése az ábrán látható értékeket adta, amelyeket azután átlagoltunk:

Az ANSI kontraszt értékét nyolc fehér, illetve nyolc fekete téglalap fénysűrűségeinek átlagából határozzuk meg Standard módban. (A mérőszoftver ábráján a téglalapok négyzetként vannak feltüntetve, de a valóságban a mért képernyőn téglalapok jelennek meg.) A módszer alkalmas a képernyő homogenitásának közelítő megítélésére is. A fehér mezők átlaga 268,374 cd/m2, a maximális eltérés lefelé 4%, fölfelé 3%. A fekete mezők fénysűrűségének átlaga 0,3 cd/m2, az eltérés lefelé és fölfelé is 2% körüli

A képernyő homogenitása kiválónak mondható, a konstruktőröknek nem is kellett Uniformity funkciót beépíteni a homogenitás javítására.

Színek, profilkészítés, kalibrálás

Megint a natív (resetelt) állapotból kiindulva, az RGB alapszínek által meghatározott színháromszög 99,6%-ban lefedi az sRGB színteret, ami – bár a színpontok nincsenek teljesen pontos pozícióban, a szokásos hibahatárokon belül megfelel a követelményeknek. Az RGB együttfutással (átlagos dE2000 = 1,2), a gammával (2,199) és a színhőmérséklettel (6737 K) sincs gond – ami nem jelenti azt, hogy kalibrálással ne lehetne javítani ezeken az értékeken. (Mellesleg a dE2000 mindig kedvezőtlenebb értékeket ad, mint a szokásos dE94 hiba.)

Kalibrálás után a dE2000 átlaghiba 0,7-re csökkent, a színhőmérséklet 6561 K lett, a gamma pedig 2,186. A kontrasztértékeket már fentebb megadtuk.

Az RGB együttfutás (a szürkelépcsők) és a gamma mérésének eredménye natív (felső ábra) és kalibrált (alsó ábra) állapotban. Az értékek alul leolvashatók az ábrákról. A középen látható RGB sávok történetesen a 0 stimulushoz (fekete) tartoznak, de ezek a szoftverben a szürkelépcsőknek megfelelőn külön-külön is megnézhetők minden stimulusra

Visszatérve a színpontokra, és színgamut eltéréseire, a kalibráció szintén sokat javított a színpontok helyzetén. Kalibráció előtt a zöld és a vörös kissé telítettebb, a kék kissé kevésbé telített volt a referenciánál. Utána a zöld pontosan a helyére került, a vörös némileg telítetlenebb lett a referenciánál, ezért a színtér lefedettsége valamelyest csökkent, viszont összességében az amúgy is kis hibák csökkentek.

A színtartomány mérésének eredményei natív (felső ábra) és kalibrált (alsó ábra) állapotban. Jól látható, hogy a monitor natív színtere nagyobb az sRGB-nél (lásd a vörös és zöld köröcskéket), ugyanakkor a lefedettség 99,6%-os. A kalibrálással picit csökken a lefedettség, de a színek, különösen a belső, telítetlenebb színek pontosabbak lesznek, mint az a következő ábrán látható lesz

A gyors analízis részeként megvizsgáltuk, hogy milyen a belső színek pozíciója a 20, 40, 60, 80%-os pontokon. A belső színek pontossága a kalibrációval határozottan javult, azt a következő két ábrán követhetjük:

A három elsődleges és három másodlagos szín pozíciója 20-40-60-80-100%-os telítettség mellett. Az eddigiekhez hasonlóan a felső ábra a natív, az alsó pedig a kalibrált állapoto mutatja. A bal oldali DeltaE 2000 ábrán jól megfigyelhető, hogy kalibrált állapotban a legnagyobb eltérés a 100%-os vörösnél jelentkezik (így is 2 alatt van), egyébként a hibák elhanyagolhatóan picik (ez még a natív állapotra is igaz)

A fenti ábrák tehát a gyors analízissel kapott értékeket mutatják natív állapotban, illetve kalibráció után. A két analízis között azonban megtörtént a legfontosabb: a profilkészítés és a kalibrálás.

Maga a CalMAN-nak végzett kalibrációs folyamat a Color Checker színpontok ellenőrzésével és profilkészítéssel, majd az ezt követő korrekcióval a következő eredményt adta kalibráció előtt (Pre-Calibration) és kalibráció után (Post-Calibration).

A felső két ábrán a ColorChecker színpontok, továbbá az elsődleges és másodlagos alapszínek pozíciói hasonlíthatók össze (felső ábra: natív, alatta: kalibrált). Középen látható a kalibráció néhány számszerű eredménye (Pre = kalibráció előtt, Post = kalibráció után). Az alsó két ábra a szürkeskála, illetve a gamma kalibrálásának eredményét mutatja

Az ábrák önmagukért beszélnek: a ColorChecker hibát 1.31-ről 0,31-re sikerült csökkenteni, a szürkeskála hibáját 1,05-ről 0,68-ra. A fényerőt tekintve, a megcélzott 120 cd/m2 helyett 119,5 cd/m2-t kaptunk, ami a mérési hibahatáron belül van.

Összegzés

A BenQ a designer monitorok fejlesztésében nagyot lépett előre a PD2710QC-val. Az már az első mérések után is látszott, hogy elsődleges szempont volt a színhűség az sRGB/Rec.709 színteret alapul véve. Emellett a designer fogalmát a maga teljességében értelmezve a monitor speciális CAD/CAM és Animation gyári beállításokat is kapott, nem beszélve az olyan további beállításokról, mint a Darkroom, a Low Blue Light (szemvédelem) és az M-book (a MacBook-okhoz való legjobb illesztés).

Egy sor egyéb extrát is említhetünk, mint négy monitor láncba kapcsolhatóságának lehetősége (daisy chain) DisplayPorton keresztül, a munkafelület felosztása saját fejlesztésű BenQ szoftverrel, vagy a különösen gondosan tervezett anti-glare bevonat.

A legfontosabb extra azonban az USB-C dokkoló, amely módot nyújt egy sor laptop típus egyetlen kábellel történő csatlakoztatására, amelyen keresztül, bizonyos határokon belül a táplálást is biztosítja a kábel (ez ennél a dokkolónál 61 W, ami a kisebb és közepes notebookokhoz elegendő). Az USB-C másik óriási előnye, hogy egyazon fizikai port többféle átviteli protokollhoz használható (USB 3.1a Gen 1, Gen 2, DisplayPort, Thunderbolt 3).

Mindaz, amit leírtunk és megmértünk, indokolja, hogy a kb. 600 dollárért kapható PD2710QC-t kiemelkedően jó ár–érték arányú designer monitornak minősíthessük. Hazai bruttó fogyasztói ára e sorok írásakor 220.000 forint.

A készüléket a BenQ Austria GmbH Central & Eastern Europe-tól kaptuk meg tesztelésre. Magyarországon elérhető pl. ezeknél a kereskedőknél.

Értékelés

Ami tetszett

  • Úttörő USB-C dokkoló, amely lehetővé teszi a Thuderbolt 3 átvitelt is
  • Csaknem pontos gyári színbeállítások az sRGB referenciához képest
  • Sokféle gyári beállítás (preset) a változatos tervezői munkához (CAD/CAM, animációkészítés, színhelyes videovágás és fényképek kezelése)
  • Flicker-free fényerőszabályozás és Low Blue Light a szemvédelemhez
  • Daisy chain akár négy monitorra, DisplayPorton keresztül
  • Az anti-glare bevonat minősége

Ami kevésbé tetszett

  • Hátul elérhető, egyforma távolságban elhelyezett, egyforma kezelőgombok
  • A nagy magasságállítás vitatható koncepciója a notebook monitorképernyő alá helyezésekor

Rodriges

Legyen Ön az első hozzászóló

Várjuk hozzászólását!

Az Ön email címe nem kerül nyilvánosságra.


*


Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..