A speciális és költséges monitorok (pl. kompetitív játékhoz, fotók, videók szerkesztéséhez stb.) mellett szükség van a kedvezőbb árfekvésű „mindenes” készülékekre is, amelyekkel lehet szövegeket, PDF-et szerkeszteni, multimédiás tartalmakat fogyasztani, és alkalmasint játszani is. Ilyen monitor a most bemutatandó Dell SE2419HR is, amelynek képességeit részletes vizsgálatokkal próbáltuk feltérképezni.
Főbb gyári adatok
- Panel típusa: IPS
- Natív felbontás: Full HD (1920 x 1080 pixel)
- Átlóméret: 23,8”
- Háttérvilágítás: WLED
- Képernyő felülete: anti-glare, H3 keménység
- Fényerő: max. 250 cd/m2
- Kontrasztarány: 1000:1
- Frissítési frekvencia: 60 Hz, max. 75 Hz
- Adaptív szinkron: AMD FreeSync
- Színtér: sRGB (72% NTSC)
- Válaszidő: 8 ms (Normal), 5 ms (Fast), 4 ms (Extreme)
- Betekintési szög: 178/178 fok
- Beépített hangszóró: 2 x 2 W
- Méretek: 539,4 x 413,6 x 152,8 mm
- Tömeg (állvánnyal együtt): 3,58 kg
Design, csatlakoztatás, kezelés
A fent mondottakkal összhangban az SE2419HR külleme egyszerű, emellett tetszetős, a három oldalon „keret nélküli” kivitelnek betudhatóan. A takarékos állványoszlop-megoldás következtében a képernyő dőlése állítható (-5 és +21 fok között), más állítási lehetőség nincs, de ebben az árkategóriában ez nem is várható el.
A csatlakoztatást tekintve a készülék szintén a minimalista elvet követi: a hálózati kábel hüvelyén kívül egy digitális (HDMI 1.4) és egy analóg (VGA) bemenetet találunk. Egy mindenes „budget” monitornál azonban az esetek többségében többre nincs is szükségünk.
A be/ki kapcsolás, az OSD aktiválása és a navigálás a káva alsó szélén, alulról elérhető nyomógombokkal történik, a bevált módon: a be/kapcsoló gombot leszámítva 4 gombbal, amelyek funkciói változnak, amikor már beléptünk a főmenübe.
Alapállapotban (mielőtt az OSD-be belépünk) a bal szélső gombbal közvetlenül választhatunk a gyári presetek közül, a következő gombbal a fényerő/kontraszt almenübe léphetünk, a harmadik gomb magát az OSD varázsolja elénk, a negyedik pedig a kilépés gombja.
A menürendszer
Az OSD felépítése jól átlátható, felépítése logikus, a Dell inkább a több almenüben elhelyezett kevesebb alpont és opció elvét követte. A főmenü behívásakor pl. az első almenü „csak” a fényerő és a kontraszt beállítását tartalmazza.
(Az Auto Adjust almenü azért van kiszürkítve, mert ennek beállításai csak analóg VGA csatlakoztatás mellett „élednek”, mivel csak ekkor van szükség rájuk, mi pedig a HDMI bemenetet használtuk a vizsgálatainkban.)
A Color almenü tartalmazza a nem kevés gyári színmód-beállítást (nyolc preset: Standard, ComfortView, Movie, FPS Game, RTS Game, RPG Game, Warm, Cool), és a testre szabható beállításhoz tartozó Custom Color pontot. A default (reset utáni) gyári beállítás a Standard, ehhez tartozik a fentebb látható ábrán a skála 75%-ára beállított fényerő és kontraszt, mint alapbeállítás.
A Color almenü Input Color Format pontjában átállíthatjuk a monitort RGB vagy komponens jel fogadására, a forrásjelnek megfelelően. Az egyes színmódok alapállapotba való visszaállítása is itt történhet, a Reset Color pontban.
A Display almenü legfontosabb pontja talán (ha eltekintünk az analóg bemenethez tartozó speciális beállításoktól) a Response Time, amely az overdrive beállításokat tartalmazza (Normal, Fast, Extreme). Ennek játék esetében van jelentősége, az Extreme beállításban megjelenik az inverz szellemkép, úgyhogy a Normal vagy a Fast beállítást célszerű használni, hiszen a monitor amúgy sem kompetitív gamereknek készült, viszont adott esetben szükség lehet az IPS panel átlagos válaszidejének csökkentésére.
A menürendszer részleteit a használati útmutató jól bemutatja, ezért a további részletezéssel nem tesszük próbára az olvasó türelmét.
Panel, fényszivárgás, betekintési szög, homogenitás
A mérsékelten diffúz, 3H keménységű bevonattal ellátott IPS panel hozza a tőle elvárható jó minőséget, ha eltekintünk a minden IPS panelre jellemző „IPS-glow”-tól, ami némelyeket kicsit zavar, másokat nem.
A fényszivárgás egyazon típuson belül is példányról példányra változó lehet, de azért készítettünk egy felvételt arról, hogy az általunk vizsgált monitor képernyője mekkora szivárgást mutat. A szokásos módszer az aktív fekete (azaz „fekete” jellel meghajtott) képernyő lefotózása teljesen sötét környezetben, minden zavaró fénytől mentesen.
Az SE2419HR betekintési szöge papíron 178 fok vízszintesen és függőlegesen (mint ahogy minden IPS paneles monitor specifikációjában szerepel), de ezt csak akkor kellene komolyan vennünk, ha elfogadnánk az ehhez tartozó 10:1-es kontrasztarányt, ami természetesen nem elfogadható. Ezért inkább kb. a merőlegestől számított 40-60 fokos szög alatt empirikusan vizsgáljuk a fényerő és a kontraszt csökkenését és a színek torzulását.
Ez az IPS panel (mint a korszerű IPS panelek többsége) igazolja, hogy ennek a panelfajtának a legnagyobb a betekintési szöge, és a fent említett tartományokban nem tapasztalunk nagy változásokat. Változások azért vannak, de a gyakorlatban ritkán szoktuk nagy szög alatt nézni a képernyőt, illetve olyan közelről nézni, hogy a széleken különösebben érvényesüljön a merőlegestől eltérő szög képrontó hatása.
Nem kevésbé fontos jellemző – különösen a designer és fotós monitoroknál (bár esetünkben nem ez a helyzet) – a képernyő homogenitása/uniformitása, amit szintén több szempontból lehet vizsgálni. A két fő szempont általában a fénysűrűség, illetve a színhőmérséklet változása a képernyő felületén. Ezeket minimum kilenc pontban szokás mérni, olykor huszonöt vagy még több pontban, ha nagyon pontosak akarunk lenni. A kilencpontos mérés eredményét szemléltetik a következő ábrák:
A fénysűrűség inhomogenitása a képernyő felületén kb. 120 nit maximális érték mellett (középen). Az eredmény meglepő, sok designer monitor is megirigyelhetné
A színhőmérséklet ΔE eltérései a fenti fénysűrűség mellett mérve. A hiba csupán a bal oldal közepén haladja meg a 3-as értéket, ami az észlelés határértéke
A homogenitást tekintve tehát a monitor kitűnően teljesített, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy egy relatíve olcsó, egyszerű készülékről van szó.
Játék, reszponzivitás
Mivel alapvetően egy 60 Hz frissítésű monitorról beszélünk (a max. frissítés 75 Hz), a gyártó nyilván nem a kompetitív játékosoknak szánta ezt a készüléket. A konzolos játékhoz azonban kiválóan megfelel, kis késleltetésének és az AMD FreeSync adaptív szinkronnak köszönhetően.
Bár az IPS paneles monitorok tipikus GtoG válaszideje 4-8 ms közötti, az MPRT (motion picture response time) ennél jóval nagyobb, megfelel a ciklusidőnek, ami 60 Hz esetén 16,7 ms. Elméletileg ennyi mérhető a képernyő legalján, ha nem számítjuk bele a pixel-válaszidőt és az esetleges egyéb késleltetést. A mérésnél azonban a válaszidő az eredménybe mindig belejátszik, bár a mi mérésünknél ez nem a GtoG, hanem a BtoW (feketéből fehérbe való) átmenet válaszideje, mivel a Bodnar féle lag-mérőt használjuk a tájékozódó mérésre.
Az overdrive hatása a BtoW átmenet esetében kisebb mértékben érvényesül, mint a GtoG (egyébként a két G szint különbségétől függően változó) átmenetek esetében, és ezt a mérési eredmények is mutatják. Vagyis összességében a teljes display lag némileg (max. néhány ms-mal magasabb, mint az általunk mért értékek).
Felső kép: a teljes display lag a képernyő alján, Normal overdrive beállításban. Középen látható a késleltetés Fast overdrive esetén, alul pedig Extreme beállításban. A különbségek (mivel BtoW átmenetről van szó) kisebbek, mint GtoG átmenetek esetében, de így is kijelenthetjük, hogy a képernyő késleltetése Extreme overdrive mellett nem nagyobb 20-22 ms-nál, ami egy nem profi játékos számára teljességgel észrevehetetlen
Natív színtér és gamma, gyári beállítások mérése
A teljes reset utáni állapotot (Standard) natívnak tekintve megmértük a natív színtartományt és annak az sRGB referenciához való viszonyát (hiszen a kalibrálás célja az sRGB lehető legjobb megközelítése lesz, a szokásos gamma és színegyensúly mellett).
A monitor mért színgamutja (piros háromszög) az sRGB referenciához (zöld háromszög) képest. Látható, hogy a vörös-zöld szakasz mentén a natív tartomány tetemesen nagyobb a referenciánál, viszont a zöld-kék szakasz mentén picivel kisebb. Ezért az sRGB lefedettség a mérés alapján 98%-os
A gammát szintén a változatlanul hagyott fenti beállításban mértük, és az eredményből látható, hogy mért gamma (fekete görbe) a 2,2-es hatványfüggvény (zöld görbe) alatt van, 2,4 körüli:
Alapállapotban 2,2-nél valamivel nagyobb a gamma értéke
Ide tartozik az is, hogy Standard beállításban a fénysűrűség majdnem pontosan 200 nit (a skála 75%-a), a maximális fénysűrűség 260 nit körül van (a specifikáció szerinti tipikus érték 250 nit). A skála 0%-os pontjához (minimális fényerő) kb. 33 nit tartozik. A színhőmérséklet a skála 75%-án kb. 6860 K.
Az egyes gyári presetekben a jellemzők széles határok között változnak, de némelyek kb. ugyanolyanok maradnak, mint Standard beállításban. Néhány mérési adat a presetekről:
ComfortView (csökkentett kékfény): 202 nit, 5800 K
Movie (mozi): 194 nit, 11600 K (ez túl sok kéket tartalmaz)
FPS Game: 170 nit, 5900 K
RTS Game: 201 nit, 6700 K
RPG Game: 201 nit, 6800 K
Warm: 180 nit, 6500 K
Cool: 144 nit, 12800 K
Custom Color (alapállásban): 206 nit, 7200 K
Levonható a következtetés, hogy ha ízlésünknek megfelelő fényerővel, és a referencia-színtérnek megfelelő beállítással szeretnénk filmet, videót nézni vagy játszani, akkor alkalmasint érdemes egy sRGB/Rec.709-es kalibrálást elvégezni.
Kalibrálás
Mivel a színegyensúly csak a Custom Color pontban állítható, kiindulásként ezt volt célszerű választanunk a sRGB referenciához való kalibráláshoz, a basICColor 5 kijelzőkalibráló szoftver és az i1 Display Pro koloriméter segítségével. A gamma célértéke az sRGB szerinti kb. 2,2, a fénysűrűséget a környezeti fényviszonyok és szemünk érzékenysége szerint választjuk meg. Az adott esetben a fénysűrűség (önkényes) célértéke 140 nit volt, ami gyakori választás nem teljesen sötét környezet esetén.
A kalibrálás/profilírozás eredménye. Mint látható, a D65-ös fehérpontot Δa = -0,0 és Δb = 0,2 hibával (CIELAB rendszer) sikerült megközelíteni, ami elhanyagolható (a színhőmérséklet 6525 K), a 140 nit célérték helyett 139 nitet kaptunk (szintén elhanyagolható különbség), a kalibrált kontraszt 1166:1, a szürkeskála hibája és a színpontok hibája szintén messze a határértékek (észlelési értékek) alatt maradt
Összegzés
Árához viszonyítva egy kifogástalan monitorhoz jut, aki a Dell SE2419HR modellt választja. Igaz, film vagy videó nézéséhez célszerű a készüléket kalibrálni, de játék esetében a helyzet nem ennyire kritikus, választhatjuk a gyári beállítások valamelyikét (FPS, RPS, RTG). A FreeSync adaptív szinkron és a relatíve kis késleltetés zavartalan játékélményben részesítheti a felhasználót, ha éppen erre vágyik.
A monitor natív színtere az sRGB-hez nagyon közeli, azaz ha a szokásos Full HD videókra, filmekre, nem széles színterű játékokra gondolunk, továbbá web-böngészésre vagy webes munkára, sRGB-ben készített fotók nézegetésére, vagy akár mindennapi irodai munkára, ez a készülék a célnak tökéletesen megfelel.
A monitort az Oázis Computer Kft.-től kaptuk meg tesztelésre – köszönet érte! Jelenlegi bruttó fogyasztói ára 41.900 Ft.
Értékelés
Ami tetszett
- Keret nélküli, letisztult design
- Jó minőségű IPS panel
- Képernyő homogenitása
- Jól eltalált anti-glare felület
- FreeSync adaptív szinkron
Ami kevésbé tetszett
- Minimalizált csatlakozófelület
- Magasságállítás hiánya
Strongpulse
AJÁNLOTT
GAZDASÁGOS
MONITOR
Legyen Ön az első hozzászóló