A digitális számítógép-csatlakozók története a DVI porttal kezdődött 1999-ben. Mivel azonban az audioátvitel lehetőségét nélkülözte, 2002-ben megjelent a HDMI a beágyazott audióval. Mindkettő a TMDS (transition-minimalised differential signaling) elvén működött, és az akkor adatátviteli sebesség követelményének megfelelt.
A HDMI a konzumer AV világában nagy mértékben elterjedt (Blu-ray lejátszók, televíziók set-top boxok stb.), és 2006 körül kijött az 1.3-as verzió 10,2 Gb/s maximális átviteli sebességgel. Nem sokkal később azonban a VESA kifejlesztette a packet-alapon működő DisplayPortot, amelynek közismert verziója, az 1.2-es 21,4 Gb/s adatátvitelre volt képes, és így továbbítani tudta a 4K60, 4:4:4, 10 bit színmélységű jelet, mely tulajdonsága nagyon jól jött a 4K-UHD kijelzők megjelenésekor.
Időközben a HDMI Forum sem pihent, és kihozta a HDMI 2.0 interfészt, amely max. 18 Gb/s átviteli sebességet tudott produkálni, így vagy az átvihető színmélységet (8 bit) vagy színfelbontás (4:2:2) csökkentette a DisplayPort 1.2-höz képest (ha adottnak vesszük a 4K-UHD/60 Hz-et). De ha nem akarunk kompromisszumot, a 4K-UHD kijelzők (televíziók, monitorok, projektorok) és a HDR tömeges terjedésével szükség van a lehetséges átviteli sebesség további növelésére.
A DisplayPort esetében ez az 1.3-as és 1.4-es verzió volt (konkrét készüléktípusokon nagyjából 2018 végétől kezdték használni), a max. bitráta 32,4 Gb/s volt. A monitorokon a frissítési frekvencia növekedésével ez sem volt elegendő, a maradéktalan átvitelhez, mondjuk 120 vagy 144 Hz-nél kettő (dual) DisplayPort 1.4-re volt (van) szükség. Vagy pedig alkalmazni kell a VESA által javasolt enyhe tömörítést, a DSC-t (= Display Stream Compression, azaz a kijelző stream tömörítése).
A HDMI magasabbra tette a lécet a 2.1-es verzióval, a maga 48 Gb/s max. bitsebességével. Ilyen portot azonban egyelőre nagyon kevés készüléken találunk, de biztosan hamarosan megjelenik a készülékeken. A probléma az, hogy a felbontás feltehetően tovább növekszik (8K-UHD), nem beszélve a frissítési frekvencia szintén várható további növekedésére (240 Hz, illetve ennél nagyobb). Ha tartani akarjuk a 10 (vagy 12) bit színmélységet és a 4:4:4 RGB mintavételezést (színfelbontás!), akkor nincs megállás: további fejlettebb csatoló felületekre van szükség.
Itt jön be a VESA új DisplayPortja, a 2.0-ás a 77,4 Gb/s maximális átvitelével, hozzátéve, hogy a korábban használt 8 bit/10 bit overhead-et (amely a tényleges átviteli sebességet ilyen arányban csökkenti), először a HDMI 2.1-es javította 16b/18b-re, most pedig a DisplayPort 2.0 még tovább javította 128b/132b-re, ami gyakorlatilag elhanyagolható (3%) korlátozás.
Így a DisplayPort 2.0 alkalmas a 8K/60, 10 bit, 4:4 :4 RGB továbbítására a kijelzőre (ehhez tömörítés nélkül 73,42 Gb/s szükséges). Viszont ha nem változtattak volna az overhead-en, akkor a hagyományos 20% overhead mellett 85,5 Gb/s-ra lett volna szükség. Nyomatékosan meg kell említeni, hogy a VESA-féle DSC tömörítés használatával pl. a frissítési frekvencia és/vagy a színmélység (a Dolby Vision HDR-nél 12 bit) és/vagy a felbontás tovább növelhető.
Hogy mi lesz a HDMI vagy a VESA következő lépése? Egyelőre halvány fogalmunk sincs róla, de hogy a fejlesztés nem áll meg, az biztos.
(monitorinfo.hu)
Legyen Ön az első hozzászóló